lördag 11 april 2009

IT-Generations-bussen, minns du?

När man ska försöka komma ihåg hur något var för länge sen är det ofta lätt att man förbättrar minnena aningens jämfört med verkligheten. Jag har nu under påskdagarna pratat med min brorsa om hur vi steg för steg kopplade upp oss. Efter lattjat lite med C64:or fick familjen en Compaq PC, exakt när minns vi inte. (OK... kollat nu i ett album, det var 95.. hmm vad sent) Med denna följde det med ett modem vi kunde koppla upp oss mot tv-programmet Bullens BBS och även använda CompuServes chatt-tjänster.

Minns wow-känslan när jag för första gången satt och skrev till en tjej i Canada eller chattade med en amerikansk soldat på Keflaviksbasen på Island. Gick ut med familjens hund efteråt, det var december och stjärnklart och möjligheterna kändes oändliga som stjärnorna i vintergatan! Men Internet, tja det var det nog inte riktigt. I alla fall inte multimedia som Encarta. (Shit alltså att CD-ROM har varit lika mkt ett buzzword som Twitter är idag he he)

Däremot minns jag starkt när en buss kom till skolan, det måste ha varit hösten 95. Har Googlat lite nu och kom fram till att projektet hette IT-Generationen och var sponsrat av KK-stiftelsen med en idé från Frimedia. Efter en föreläsning i aulan med introduktion rusade alla till gympasalen där massa datorer var uppställda. På browsern som var Netscape provande vi runt och bland det första jag och mina kompisar sökte på var nog Playboy. Tiden gick och snart hade man Algonet-abbonemang, delade epost-adress med familjen och surfade runt via Euroseek och Altavista och la enkronor i en syltburk till telefonräkningen. Men egentligen var det nog med bussen som allt startade. Tack!

I jämförelse var man alls ingen hacker. Hade jämnåriga kompisar som blev avstängda från Telia för att hackat modempooler, sålde domäner till DN för 25ksek och hade laptops med inbyggda skrivare och scanners att visa upp. Ändå gillade man det nya mediet skarpt, var fast och försökte lära sig och byggde egna hemsidor där det var kommentarer i gästböcker som gällde.

Såå.. minns det det här? Kom bussen till din skola? Droppa några minnen från dina första dagar på nätet vetja!

  • Ps1: I samma tidsera - visst älskade vi html-taggen blink, beskriven av användarexperten Jacob Nielsen som "just evil" och något som dess uppfiinnare betraktar det som "det värsta han har gjort för Internet".
  • PS2: Förresten - ifall du går in under inställningarna på din Hotmail (lanserades i juli 96) kan du se efter vilket datum du registrerade din. )
  • PS3: Var inte nostalgi bättre förr...? :)

4 kommentarer:

Adam sa...

Trevlig post! Måste säga att jag flera gånger fortfarande inte tycker att det är på riktigt fastän man jobbar med grejerna.

PS
"Registrerad sedan: den 17 november 2001"

Josephine sa...

Nej ingen buss kom till oss, däremot kommer jag ihåg (tror det var -95) då vi satt hela klassen, framför en dator, och chattade med någon okänd person, både den personen och vi tyckte att det var hur coolt som helst.

PS
Registrerad sedan: den 11 januari 1999

Henrik Torstensson sa...

Visst kom bussen till skolan. :)

Inte Hotmail, men domänen torstensson.com har 12 år på nacken. :)

Martin sa...

Tack hörni för att ni skrev i min gästbo.... flåt kommenterade.

Domänen från 97 är imponerande. Dock verkar det inte som att du har uppdaterat designen på huvudsidan sen dess heller :)

Adam - eller hur? Jag träffade massa äldre människor i påsk. Växlade mellan att säga "jag jobbar med data" och "jag jobbar med Internet"

Josephine - eller hur!

Nu kom grävde jag ännu djupare i minnet. Hur man hade asdf-jklö skrivmaskinskurs på lågstadiet som man inte fattade vad man skulle ha kunskaperna för.

Hur man åkte till pappas jobb ibland för att spela Tetris.

Hur pappa i smyg hade en diskett med Larry som han hade fått av morbror - det klassiska pixelspelet där målet var att få besöka en bordell. PS (ett lösenord står klottrat på toalettväggen)

//Registrerad sen januari 97.

 
Clicky Web Analytics