Här är nedräkningen: Indeed impressive - några tankar under det att vi närmar oss miljarden:
Eftersom man redan skrivit in sitt kontonummer en gång klickar man så lätt och köper något igen, det är där som det fina ligger. Jämfört med hur Apple tjänar $0.01 per såld låt i Itunes-store men tar 30% av priset för en app är det här en kassako. Lägg därtill 3.0-versionen som kommer att tillåta prenumerationer och tilläggsköp och vi har en riktig framgångssaga till strategiskt move!
Klickar man på länken "View the all-time top 20 apps" ser vi förresten att Labyrinth-Lite som svenska killarna från Malmöföretaget Illusion Labs (se bild nedan) ligger tvåa bland gratisapparna efter Facebooksappen. 8,7m nerladdningar. Programmet som använder gyrot på ett coolt sätt som ett klassiskt labyrintspel finns även i en betalfunktion som kostar 45kr. Ifall vi ska kosta på oss en gissning på antalet procent som har köpt appen så räcker det med några procent för att det ska bli fina pengar.
Om det första var ett exempel på en freemium-modell ligger Illusion Labs även bakom klassikern iPint som blev en hit förra sommaren. Detta var en branding-modell av bryggeriet Carlings, gavs bort och fick enormt mkt uppmärksamhet i media. (En kopia ligger femma på Apples top20 för betalda program) Med de senaste två programmen Touchgrind (skateboard) och Sway (man är en ödla som svingar sig på väggar) så fortsätter de dominera - nu med betalprogram vilket är ett klokt val då hela 79% av alla gratisapps bara öppnas en gång om man inte lyckas skapa "the wow factor". (En presentation med intressant statistik på användande av appar finns här. Här är en annan bra med generella stats.)
Användarmönster verkar även göra annonsmodeller, exempelvis via nätverket Admob lite knepigt, vilket kanske är skälet till att bara 23% av apparna var gratis när jag kikade på det i vintras. Totalt känns Illusion Labs som en lite för uppmärksammad pärla bland svenska företag just nu!
Intressant även hur man strategiskt kan jobba när man väl tagit fram sin app och då hanterar den rörliga variabeln prissättning - som egentligen är allt man har att bolla med när appen väl är ute. Målet är att få så mkt nerladdningar så man hamnar på en en lokal topplista, (som är ett glidande 24h-fönster för hög rotation). Väl där sköter det sig självt, men dit måste man. Då kan det gå bra som för killen som från sin lägenhet skrev pruttprogrammet iFart - exempelvis bara på juldagen laddades det ner 38k ggr för 1dollar styck...
Nu ska jag försöka uppgradera firmwaren på min telefon för att kunna använda Bambuser och vissa nya apps på lurn min. Håller andan tills vi ses på andra sidan...Sist var den en tegelsten i nästan två dagar. :O
Update1: Gick ju hur smidigt som helst - behövde inte ens jailbreaka - och jag som väntat så länge. Borde sagt ja direkt :)
Update2: En annan resurs till appar som inte kostar nåt är ju Appulous... :)
Update3: Nu har de starka finansiella kvartalssifforna kommit.
Update4: Techcrunch hyllar: "The State of the Iphone is Strong, Very Strong"
onsdag 22 april 2009
Appstore - snart en miljard nerladdningar
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar