onsdag 30 april 2008

Mässan InternetWorld - Snabbrapport

I mässhallarna i Earls Court pågår 29/4 till 1/5 InternetWorld som säger sig vara Europas ledande mässa för Online Marketing och Business Internet. En härlig blandning företag ställde ut och presenterade på olika scener. De som varit mer flera år berättade hur fokus har skiftats från nätverk, telcos och paket mot nu applikationer och tjänster. Många sökmotoroptimerings-, e-commerce och webbanalys-företag fanns där. Att nämna är även svenska content management-företaget Polopoly som ju nyligen såldes till Atex för 105m. Bland övriga lite mer B2C kan vi nämna: Moo, Spreadshirt, Google, Paypal och LinkedIn.

Detta sociala nätverk för professionals från Palo Alto har nyligen öppnat kontor i Europa (februari) och representerades här av Europachefen Kevin Eyres som talade, halvt intetsägande som det ofta blir i såna presentationer om marknadsföring i ett Web 2.0-klimat. Ett sätt företag borde använda sajten på, förutom specialbanners och väldigt riktade adwords är att ställa frågor till sina nätverk: Kevin berättade om VD:n på Southwest Airlines som lade ut en stänkare på LinkedIn om hur hans företag skulle kunna förbättra sina resenärers effektivitet. Ett par 100 svar inom kort var kanske inte huvudvinsten så mycket som uppskattningen och varumärkesbyggandet i att använda en sådan kanal.

LinkedIn växer nu med 1,3 miljoner användare i månaden (första 10 m tog 4 år, nästa 10 tog 1 år, nästa 10 hoppas man nu nå inom 7 mån). Genom att slå konkurrenter som MySpace och Facebook på marknadsandelarna i de flesta mognare ålderskatagorier får man med riktade annonser och premiumtjänster $100m revenues. Vid företagets monter fick man vidare direkta tips om hur man ska vässa sin LinkedIn-profil för att promota sitt personliga varumärke och även använda den publika profilen som ett sätt att ta kommandot över sin namn på sökmotorer. Med deras SERP-kraft till skänks skulle man alltså kunna rensa ut bland sina diverse nät-namnar om man nu heter något vanligt genom att göra sin profil offentlig: (adda gärna mig ifall ni vill - mailadress finns till höger)
View Martin Sandberg's profile on LinkedIn
Riktad annonsering ja... Varför visar min profil bara "Kung Fu lessons"-reklam undrar jag... Här finns potential till mer monetisering :)

Google talade om under parollen Adwords bland annat om det nya Conversion Optimiser-verktyget i sin portfölj. Istället för att ange max CPC kan man, om man har minst 300 conversions registrerade förra månaden istället ange target-CPA där sen allt annat ställs in automatiskt. Presentationen klarade annars ut en del saker kring Quality Score samt videoannonsering (testa redan idag) men var lite för grundläggande för att vara intressant.

Nu till det ROLIGASTE: Kindo fick stå på Keynote-scenen i celebert sällskap och presentera våra nästa generationens släktträd!
Organisationen First Tuesday har under våren har arrangerat tävlingen Most Promising UK Internet Company. Av 150 nominerade företag gick Kindo först vidare till andra omgången och blev via juryn bestående av representanter från Financial Times, London Business School och grundaren bakom biljetthandelssajten Getmein.com shortlistade till "The Final Three".

Idag pitchade de tre kvarvarande inför mässans publik - till vänster ser vi Nils och Gareth:

"One of the biggest riddles in life is 1. When is your mother's birhday and 2. What does she want as a gift. Kindo has answers to both questions"
- berättade Nils inför publikens leenden. Vinnaren som utsågs idag blev tyvärr inte vi utan Zoopla - huspriser på nätet (inte helt olikt svenska Booli). Underbart iaf att komma så långt i tävlingen!

måndag 28 april 2008

Sträng-teori

Varför berättade aldrig min fysiklärare saker och ting så här lättbegripligt...

Presentationen från i fredags

torsdag 24 april 2008

Kindo på Minibar imorn

Ifall ni är i London imorn så kommer vi presentera KindoMinibar. Eventet kommer att hållas på Corbet Place Bar vid ingången till Trueman Brewery 25/4 efter kl 18 i Shoreditch. Tack till Christian som ordnar den här återkommande mötesplatsen.Minibar Logo

Minibar sponsras av London Development Agency och Make Your Mark. Presenterar gör, förutom jag och Super-Mario: Reshma Sohoni från Seedcamp.com, Guido Picus från Jivelo.com, Dan McQuillan från Make Your Mark, Jamie Andrews från The Carbon Account och vinnarna från Social Innovation Camp, “Enabled by Design” and “Prison visits”.

Kom och titta vetja! Registera här eller smyg bara dit direkt.

Slides kommer upp här efteråt.

onsdag 23 april 2008

Google - Blandat

  • Google startar utveckling i Stockholm? - IDG. (alla KTH-are jublar!)
  • Apropå Google: Alla som vill spåra länkar till en sida vet hur man kan använda sökningen: "link:dinsida.se". Är det ens egen sida kan man använda mer uttömande listan under verktyget WebmasterTools. Vill bara tipsa om att göra en vanlig google-sökning på "dinsida.+se" som ger många fler resultat. Dessutom öppet för alla!
  • Repetition: Om du vill se vilka som är dina konkurrenter på ett sökord... Förutom vanliga sökningar - sök även med allinanchor:sökord (sidor som har inlänkar med ordet i sin länkbeskrivning), intitle:sökord (sidor med ordet titeln), eller inurl:sökord (sidor med ordet i urlen).

måndag 21 april 2008

Grattis Activio - Årets unga gasell!

Ifall man bara läser bloggar kan det upplevas som att det främst är på nätet som unga drivna entreprenörer vill verka men det är ju såklart ett alltför snävt perspektiv. Därför kan det vara förtjänstfullt att här lyfta fram ett företag som är mer av ett produktbolag - något som säkert på många sätt är bra mycket svårare. Vinnarna i Dagens Industris tävling Årets Unga Gasell heter Activio. Framsidan på DI och DiEgo, Grattis Daniel, Tom och Magnus och de andra!

Det började som ett exjobb på KTH tillsammans med fotbollsförbundet och handlar om pulsövervakning i realtid via blåtandsband kopplat till grafisk presentation. Assisterande tränaren kan på en laptop följa hela laget under träning och se vilka som maskar, vilka som börjar bli förkylda etc... (Tror regler säger att man inte får ha på sig något externt under match annars hade publiktillämpningar kunnat skapas. Listan över referenskunder, däribland FC Barcelona, Real Madrid etc är onekligen imponerande).

Ett annat segment som har vuxit fram är gym och man satsar på gruppträning för spinning där man kan se sin puls projicerad på väggen längst fram... Det ser ut som en hastighetsmätare med pedagogiska grönt-gult-rött-fält där ledaren kan köra intervallträning och attacker mot mjölksyratrösklar på lika villkor för alla. Ni som har varit på Friskis och Svettis eller Sats har säkert sett detta! (Eventuellt förekommer undertecknad i en demofilm he he)

Ett tredje segment är broadcasting... under Vasaloppet härom sistones kunde 2 miljoner tittare se pulsen i tv-bilden för de bästa skidlöparna.

Kul att följa framgångarna för Activio! - Deras blogg (DI-Unga Gasell-tävling tittar på omsättningstillväxten under de senaste åren.)

Gödsel, Robyn och Stonehenge

Gödselodör intog London skriver Affärsvärlden och berättar om hur hollänska bönder varit så flitiga att en stark doft spridit sig hela vägen över kanalen i slutet av veckan. Mycket riktigt kändes en härlig bris i mina kvarter, inte helt olik den naturliga morgonluften i min gamla hemstad. :) Detta var dock inte anledningen till att vi i hast lämnade stan i bil - man kan alltid behöva en utflykt och avbrott från ständig uppkoppling. Under blandbands-spelande i bilen med bland annat Robyn kom jag och tänka på den här grymma artikeln i Wired från mars där Robyn jämförs med Britney Spears.

Slående faktiskt hur många gemensamma nämnare som finns de båda emellan men där Robyn är mavericken. Båda med bakgrund som barnartister för att sen göra tidigt genombrott, men hur Robyn tog en egen, smalare väg, startade skivbolag och nu ska göra USA-turné - medan Britney - efter sin världsuccé dag för dag verkar halka in på allt mer degenererande spår. Utdrag ur tidslinjen:

- Robyn 1996-97 taps Swedish producer Max Martin for her debut, Robyn Is Here
- Britney 1998 taps Swedish producer Max Martin and records his song "Baby One More Time.

- Robyn: 2007 Shaves the sides of her head to sharpen her image.
- Britney: 2007 Shaves her head in an apparent cry for help.
Nu kanske inte alltför många globalt faktiskt känner till Robyn så jämförelsen kanske haltar, men i alla fall. I och med utflykten missade vi Robyn som för kvällen spelade på Camden Crawl.

Västerut stod färden och med ett stopp på den ikoniska Stonehenge kan man fråga sig bland annat vad som vi gör idag kommer finnas kvar och besökas om 5000 år?

Förhoppningsvis kommer den oöverskådliga mängd data och källmaterial vi produceras finnas bevarad och kan tolkas även framledes (det är därför jag bloggar he he...) Det kräver dock en kontinuerlig stafett av porteringar till nya format och sätt att använda datan. Det rent fysiska som bitarna på DVD-skivorna kommer försvinna långt fortare än det vi ser på bilden. Känns för övrigt inte helt otroligt att vår civilisation skulle kunna vara borta inom denna tid. Lite perspektiv på saker - tänkvärt... (Svd om Stonehenge!)

Nåväl... tillbaks till laptopen och en stor inbox.

fredag 18 april 2008

Samlarnörd - nostalgi

Under de första åren med uppkoppling (då pixliga gif-bilder på Erika Eleniak rullades ner som rullgardiner) brukade jag rutinmässigt spara ner en del intressanta sidor på hårddisken "ifall dom inte skulle finnas kvar senare" Nu kanske jag har/hade lite nördiga stänk av samlar-drag, men iaf kul att kika på webb-arkivet idag...

I och för sig kanske det också var en effekt av att man ville ha saker för åtkomst lokalt då getingsmala vägen ut på nätet var ett 14.4-modem och varje timme med lokalsamtalstaxa krävde en femkrona i föräldrarnas syltburk. Långa textstycken lästes därför med fördel nedkopplad.

Ett tag kallades förresten jag Kaviarsurfarn av några kompisar då jag hade hakat på ett Konsum-erbjudande "Köp tre tuber Kavli och få internet utan månadskostnad på köpet (installations-cd medföljer)". Tiden går, nuförtin har man knappt musiken lokalt och har fri surf på mobilen...

torsdag 17 april 2008

Självrannsakan

Olle på Text 100 Stockholm, samt Anton på Fyra Nyanser föreläste för SSES-studenter härom dan. Anton skriver i blogginlägget ovan:

Min första reaktion efteråt var dock hur dålig syn på PR-kommunikation unga entreprenörer (även om de fortfarande är studenter…) har. För mig är PR ett startups bästa vän, för de var PR elaka storföretag som försöker förvränga våra huvuden.
Som fd student som nu börjat jobba på/med en startup-verksamhet kan jag ju bara gå tillbaks till mig själv och se hur jag fått lite mer koll på en del saker.

På skolbänken i teknikens högborg är det lätt att man ser den teoretiskt bästa lösningen som den som kommer vinna. Hur jag pga ovanstående tänkte för mkt i termer av "bra idéer" och att man en dag skulle hitta på den där grejen som skulle ta över världen, (när det är genomförandet som är det som gör skillnaden och avgör framgång eller återvändsgränd.) Marknadsföring borde i den modellen inte behövas tycker man...

"Först ska jag jobba på ett storföretag några år så man får lära sig hur saker fungerar och sen hoppa av starta eget. Fine... men om man vet vad man vill göra så är det bara att göra det. Man kommer gå på nitar och läroresor ändå.

Vikten av nätverk.. bolla saker med andra etc tror jag jag kunde fattat bättre också.

Skulle absolut inte vilja ha min fem-åriga utbildning och examen ogjord, men kanske tagit ännu fler möjligheter att exponera mig mot verkligheten tidigare. Sen tror jag man måste ha i åtanke hur folk mognar olika fort. Vissa saker hade jag nog inte förstått tidigare även om någon sagt det till mig. Ibland är också det svåra inte att få som man vill utan att veta vad man vill. Man måste nog samla på sig ett gäng misslyckanden - det är inte förrän man gått för långt som man inser hur långt man kan gå (för att citera den där ryske massmördaren). Vidare att skaka av sig oket att andras måsten inte behöver vara ens egna. Kan ta lite tid.

SSES med sina kurser, gästföreläsningar, inspiration från framgångsrika företagare mm tycker jag var både kul och nyttigt (även om jag kanske entusiasmeras värre än de flesta av sånt). Brukar rekommendera kurserna såfort jag får tillfälle, för den tvärvetenskapliga såväl som internationella prägeln på kurskamraterna (KTH, HHS, KI, Konstfack + massa utbytesstudenter) och innehållet (jobba i grupparbeten med videokonferenser med studenter från Stanford, Singapore etc).

Google rapporterar Q1 ikväll

En intressant tilldragelse som efter senaste månadernas rapporter om lägre klickfrekvens på annonser förhoppningsvis kommer ge svar på en del frågor.

Klockan 1:30 PT, 4:30 ET hålls conference call. Det borde bli 22.30 ikväll Stockholmstid med andra ord. Länkar:

Här är en intressant blogpost från självaste Comscore.

Update: Det gick ju bra!
När tid finns får vi återkomma med en djupare analys.... :)

onsdag 16 april 2008

Disruptive Media via Bambuser

För alla som inte kan vara på Berns just nu, klicka in på ex Disruptive Media (Beröm till deras hemsida förresten som visar det viktigaste direkt utan massa navigering.) och följ eftermiddagens föreläsningar på temat bloggar mm... just nu Newsdesk.

http://alpha.bambuser.com/node/14453 har fler kanaler (se höger) strömmat från folks mobiler och webbkameror!

Det är dagar som denna man märker vilken mördar-applikation Bambuser är.

tisdag 15 april 2008

Varför inne och jobba...


När man kan vara ute och blogga? :)

måndag 14 april 2008

Booli ger oss överblick

Min kompis har just fått examensbeviset i hand och första jobbet säkrat (dubbeltrumpeter!) Nu återstår bara att hitta nåt flashigare än 9kvm studentlyan för att locka fröknar samt få plats med den härliga mängd hemelektronik en civilingenjörsingångslön tillåter. :)

Om sanningen skall fram har jag själv inte grävt så mkt på bostadsmarknaden, men känner iaf till Hemnet som jag kikat lite på. För att söka där måste man gå igenom massa olika steg, får inte utelämna något fält i processen etc under det man känner ökad frustration då allt man vill är att se resultaten NU. Tidigare utnämnes därför denna till Sveriges mest underutvecklade sajt. Vidare försöker sig Daytona här på en omdesign. Deras dominans har ändå varit massiv, kanske då de ägs gemensamt av två mäklarförbund samt två mäklarföretag.

Behovet finns alltså att på ett enkelt sätt överblicka utbudet från ett antal olika mäklare och snabbt få den basala informationen presenterad för sig. Perfekt då är att använda Boolis nischade sökmotor som har funnits på nätet sen november. Sen ett par veckor är gränssnittet ännu hetare och google-cleant avskalat efter utländska motsvarigheter.

Efter en sökning på geografiskt område presenteras sen resultaten på en klickbar karta med adresser, utgångspris mm (användarvänligt Googlemap/Ajax-funkioner). Klickar man får man mer information och kan sen slussas vidare till mäklaren i fråga. Under "Mina sidor" kan man spara sökningar och bygga en lista över tänkbara bjudobjekt. Tekniken bakom är spindlar som söker av objekt på mäklarsajter, något som i vissa fall väckt ont blod. Erik Starck bloggar om hur Booli i vissa situationer stött på patrull från mäklare som inte gillar att bli länkade till och jämför med SF - Biotider. Objekt kan även läggas till manuellt. Än så länge är det enbart Stockholm som funkar på sajten...

Det här är en riktigt cool och framför allt användbar sajt som i trenden bland nischade sökmotorer sticker ut! Såg en del saker som möjligtvis skulle kunna läggas till på Booli, exempelvis stöd för att söka på/tagga tunnelbanestationer till objekten (nog fler än jag som tänker i termer av "nära Zinken" eller liknande), kanske presentation av kvadratmeterpriset i första vyn för ett tankeslö individ som undertecknad etc. En del features kanske kommer framöver under våren, medan annat förmodligen är medvetna avvägningar för att behålla det enkla temat.

Bakom företaget finns Danel Kaplans (Tradera) Firm Factory, Peo Nilsson är VD och Anders Kyhlstedt är den marknadschef som bland annat har gjort ett effektivt och trevligt avtryck i bloggosfären.

Det är nog inte bara min kompis som kommer vara en glad användare av sajten. Det tycks ju vara ett konstant folknöje att alltid vara påväg ett snäpp upp i bostadscirkusens monopolspel! (trots höstens prisdipp på 10-15%). Möjliga affärsmodeller för mellanhänder i den här branschen känns också lovande. Riktade annonser, listningsavgifter, intänkter per klick mm. Tänk - var finns det förresten bäst potential, när någon köper en dvd för 200kr eller en etta på söder för 2,4 miljoner..?

Edit: GRATTIS till utmärkelsen!

onsdag 9 april 2008

Film om Wikipedia

  • Här är en 48 min dokumentär om Wikipedia och crowdsourcing mm som visades på Holländsk TV härom dan:



tisdag 8 april 2008

Flocke och sökmotorer

Isbjörnen Flocke föddes i december och fick idag se besökarna på Nürnbergs zoo för första gången. Tidningar världen över börjar nu skriva och postar söta bilder. Vad har en nyfödd isbjörn med sökmotorer att göra? - Jo, hittade du hit via en sökning på Google så är du med i ett litet experiment. Idén är att Flocke, den här lilla publikattraktionen skulle få illustrera hur ett sökmotorbete kan fungera.

Genom att skapa text på en sida som antingen är väldigt nyttig, eller som hakar på det senaste surret så kan man få trafik till sin sida där folk halkar in bakvägen så att säga. Det här är väl knappast något länkbete, en sida eller tjänst som drar nya inlänkar, men kan säkert få referals från sökmotorerna. (bra lista över länkbeten här på Jims sida)

Namnet Flocke betyder snöflinga och verkar vara lite mer ovanligt än exempelvis noshörningen Nelson eller isbjörnen Knut (känns så 2007 eller hur...Flocke är det nya...ehh vita) Funkar det för att rankas i sökmotorer? Ahh du är ju här... :)

Har ni några exempel på länkbeten och liknande? Posta gärna!

DN.

måndag 7 april 2008

P3 dokumentär om IT-kraschen

P3-Dokumentär brukar göra sköna reportage, framför allt om mustiga kriminalfall. Hittade här ett reportage från förra året om IT-bubblan.

Just när man önskar att dom skulle ta ett steg till på djupet går de istället vidare till något nytt... men på det hela stora är det en bra återblick från åren 1995-2000 med roliga anekdoter och personporträtt. Hör exempelvis Algonet-chefens historia om hur hela modemparken var helt död en torsdagkväll. Men, det var inget som var trasigt - vi användare kollade på ArkivX istället och loggade på sen kl 22 för att kolla mailen (med adressen vi delade med resten av familjen). :)

Se även den här posten: Svensk Internetnostalgi.

Tänk förresten om man hade varit några år äldre när det begav sig. Nåväl det är nu som gäller.

Som Napoleon sa, Det enda som inte kan ersättas är förlorad tid...

tisdag 1 april 2008

Äntligen, Google!

Den här tjänsten har jag längtat efter - att kunna ändra datum på för sina mail så att man skickar nåt som ser ut att ha varit sänt igår.

Tänk er... inlämningsuppgifter i skolan eller ett grattisbrev som man hade glömt. Nu är saken kirrad! Tyvärr kan man bara bakåtdatera mailen till 1/4 2004 :)

Skämt åsido... Googles aprilskämt var bland de bästa jag sett idag...

Btw... En grej som faktiskt funkar för iaf det första exemplet ovan är att lattja med Hotmails attachment-funktion. (disclaimer, funkade iaf för ett par år sen). För att få ett par extra dagar till en deadline så gör man såhär:
  1. Förbered ditt mail till din lärare från din hotmail och ladda upp din uppsats/pdf etc som attachment.
  2. Istället för din lärares adress skriver du en random/din egen och trycker nu på send.
  3. När det är skickat trycker du nu på back-knappen så du kommer tillbaks till mailet i skrivläge... nu ändrar du så det står din lärares adress.
  4. När du nu trycker på send så skickas det ett mail men med ett ihåligt attachment. Läraren får då en fil som heter exempelvis JohanPersson_Seminar4.pdf, ser ut att vara 176kb men som är tom när man öppnar. :)
Tanken är alltså att ifall du har en deadline på tisdag kväll så kan du till synes skicka in i tid... sen sitter du och skriver ytterligare hela kvällen och nästa dag innan läraren upptäcker felet och kanske skriver tillbaks till dig att det inte funkar, varpå du skickar det nya. :) Det här är naturligtvis förknippat med vissa risker he he... i riktiga världen är förresten ganska ofta en deadline just en deadline. Lovar att det har funkat för mig, men testa först själv för att vara säkert.

 
Clicky Web Analytics