torsdag 9 oktober 2008

Mail Goggles plus andra idéer

Aftonbladet skriver idag om ett alkolås mot fyllemail. Skalar vi bort rubriken ser vi att det rör sig om ett plugin till Gmail som utvecklats av en ingenjör på Google där man kan ställa in så att man måste lösa matteuppgifter på tid mellan kl 22-04 på helger för att kunna logga in. Detta ska undvika att man kontaktar chefen eller gamla flickvänner mm fast man inte borde. Lite roligt faktiskt. Här ser vi Googles officiella om samma sak: Stop sending mails you later regret.

Jag har spånat på liknande saker tidigare, här några spridda skurar:

  • Varför inte en tjänst för spelbolag där man kan ha en liknande nykterhetskoll innan man ska logga in på exempelvis Svenska Spel eller sitt online-pokerkonto. Kanske redan finns? Jag funderade i banor av enkla labyrinter som man ska lösa eller att på utsatt tid skriva av en mening som står på skärmen - där pluginet mäter tiden mellan tangenttryckningarna. Beslutsregeln blir sen att låsa programmet ifall antalet millisekunder är för stort. Det här kanske snarare är en feature än en bärande idé... kanske går att hostas på nåt sätt iaf via en server, is-sober.com som kan bäddas in i andras login-processer.
  • Eller varför inte captchas med reklambudskap! Tänk er att skriva in "Drink CocaCola" när man ska registrera sig på ett ny sajt nånstans istället för nån nonsenskombination. OK captcha bygger på att det inte ska gå att maskinläsa så rent tekniskt måste det lösas på nåt sätt men ananrs har vi sublim hjärntvättning när den är som bäst. Borde gå att koppla ihop med något befintligt affiatenätverk för skalbarhet.
  • Eller en central sajt, is-a-student.com som blir ett API där Mecenat, Studentkortet och liknande mm runtom i världen antingen ansluter sina register eller man själv registrerar sig som privatperson. Tanken är att ta student-rabatter online på ett annat sätt än idag. Köpsajter nätet som vill locka studenter kan då använda det här som ett konkurrensmedel. När man exempelvis ska handla skivor på nätet kan man då få 10% studentrabatt, gratis frakt eller nåt. Sen när man handlar gör deras server ett anrop skickar din persondata och det enda som returneras är ett true eller false ifall du är berättigad till rabatt.
Feel free to comment (or even better, implement!) :)

2 kommentarer:

Jens sa...

Apropå Captcha-reklam: http://www.captchaad.com/

Martin sa...

Tack för länken Jens.

QuickMark är förresten min nya favoritläsare till iPhonen.

 
Clicky Web Analytics