torsdag 16 oktober 2008

FOWA - några intryck

Jag hade egentligen tänkt att skriva en längre bloggpost om mina intryck från förra veckans FOWA, men helgen var för intensiv och så många andra har skrivit så mycket bra redan (Joakim på Mindpark - Tio Teser från Framtiden, TjompaEtui.se, What's Next utmärkta liverapporteringar och intervjuer - Jaiku-kanalen.) så ingen idé att vara sist på bollen, speciellt när allt material från konferenserna finns att se HÄR!

Hursomhelst var det två roliga dagar med bra föreläsningar samt mingel där jag hade nöjet att träffa många svenskar som man känner till namn men aldrig har träffat.

FOWA består ju av en konferensdel samt en lite mer blygsam expo-del. Där såg vi ett tomt bås - och efter att ha pratar med arrangörerna under dag ett så fick vi på MyHeritage lov att presentera där. Det hela blev riktigt spontant från höften men lyckat där vårt visitkorts-släktträd fick folk att stanna upp och inleda en konversation under det att vi demade ansiktsigenkänning och bjöd på kakor. :) Se en snabb intervju här!


Här pratar en av mina favoriter - fd bloggaren Jason Calacanis som jag fick skaka hand med efteråt. På FOWA var han i en panel med bland andra Mike Butcher från TechCrunch som på Dragons-Den-manér bedömde startups som på en minut express-presenterade. Se det här. Förutom att ge bra retoriska tips om hur man ska presentera bra minns jag sågningen från bloggdagboken Diary.com "I give you three points (out of 10) - and that's for your domain name :) Jason pratade dagen efter på temat Work-life balance and Blood Sweat and Tears - men det såg jag inte på plats och har inte sett filmen ännu. Innehållet verkar dock likna nyhetsbrevet han har börjat skriva.

Till sist var det på ett 12 årings autografjägar-sätt kul att för första gången IRL få lyssna på Mark Zuckerberg från Facebook, som pratade om framtiden. Trots att företaget nu har fler än 800 anställda har man alltid försökt hålla företaget så litet som möjligt och är väldigt måna om att behålla sitt "tekniska DNA", genom att anställa ingenjörer på så många poster som möjligt, särskild i ledningen. DNA är någonting internt till skillnad från cred som är externt. Trenden framöver kommer vara att sharing växer exponentiellt, ja följer en Moores lag. Detta gäller inte minst för foton där 1 miljard laddades upp under september. Se resten här! Jag tyckte Mark såg självsäker och övertygande ut, till skillnad från en del gamla intervjuer där han gjort snarast ett tyst intryck. Han gav slipade välformulerade svar med många strategiska referenser. Dock hade han samma NorthFace-tröja som alltid :)

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics