torsdag 14 augusti 2008

Reklam från stenåldern - kommentar till Disruptive

"Hade de så bra koll på hur man skulle göra reklamfilm då eller är det bara den branschen som inte utvecklats? Vad händer när dessa snubbar skall börja göra internetreklam?"
Så skriver Christian på Disruptive "Vissa saker ändrar sig inte"angående en kul reklamfilm för pickles, från, tja om inte från stenåldern så iaf när farfar var ung.

Det fick mig då att tänka på Claude Hopkins (wiki-länk), som av en del brukar kallas för marknadsföringens fader.

Alla som har gått en kurs i marknadsföring har fått läsa exempelvis Kotler, men redan 1923 skrev den här killen boken "Scientific Advertising" som finns som pdf på många ställen på nätet, html på Projekt Gutenberg, samt även här på Google Books. Född 1866 blev han en pionjär på områden som:
  • Copywrite-skrivning
  • Dåtidens adwords hette tidningskuponger och genom att ha koder i kupongerna kunde revolutionerande tracking ske som gav uppföljning, demografisk info etc på de kuponger som allmänheten skickade in vilket ger möjligheter till uppföljning samt:
  • parallell-testing av texter och rubriker mot varandra för att se vilken som ger bäst resultat.
När man idag sitter med saker som A/B- MVT-testing, etc och upptäcker att enbart byta plats på två meningar i en Adwordsannons så att benefits kommer före egenskaper ger 10 ggr högre klickfrekvens (inget nytt för Claude) får man massa wow-känslor och tycker man är så modern häftig som ser in i den mänskliga psykologin. Då kan det vara en kul återblick att läsa hur precis samma saker beskrevs för nästan 100 år sen i boken Scientific Advertising.

Eller för att avsluta med ett citat:
"Nobody, at any level, should be allowed to have anything to do with advertising until he has read this book seven times. It changed the course of my life."
//David Ogilvy, grundaren av reklambyrå-giganten som bär hans efternamn.

:)

2 kommentarer:

Christian sa...

Man måste ju säga att din blogpost lyfte videon jag hittade ;-)

Jag såg den och skrev spontant ned vad jag kände men nu när jag tänker på det så är ju människor människor fortfarande. På vissa plan är vi förutsägbara och det var kanske egentligen inte så svårt för för reklammakarna att knäcka det.

Inget är nytt under solen, kanske inte ens marknadsföring på nätet

;-)

Anonym sa...

...please where can I buy a unicorn?

 
Clicky Web Analytics