torsdag 28 augusti 2008

Några tankar om Google Suggest

Härom dan skrev Google att Google Suggest nu skulle ta examen från Google Labs och börja rullas ut som standard. Idag ser vi att det är igång på .com-versionen - men ännu inte har nått den svenska. (Testa förresten skriva google.com/ncr för att skriva till din cache att inte vidarebefordra mellan TLDs). Här skriver bloggen Webbsnack.

I korthet ger Suggest-funktionen (FAQ), som startade som ett en-dagar-i-veckan-projekt förslag på sökord samtidigt som du skriver och samt visar deras popularitet. Fördelarna är att man får hjälp med att snabbare hitta det man vill ha, reducerar stavfel samt inte behöver skriva så mkt. Har du liksom jag använt Firefox har du redan sett samma funktion i search-boxen (se t.h.)

Jag ser fördelarna med funktionen - men är inte odelat positiv. Härom dan läste vi i DN om miljonförlust för Google. Nu är detta inte annat än en bokföringsmässig disposition - kika vilket land du betalar dina Adwords-till. Dock så vill naturligtvis sökmotorföretaget dra in mer kulor - och jag tror att Suggest kommer hjälpa till med just det.

Varför - jo suggest fungerar som ett slags aggregering av dina klick till de vanligaste sökresultaten - detta av två anledningar. För det första: Istället för att slutföra din sökning med fyra ord "tvättmaskin electrolux blinkar problem" kommer du komma av dig ifall du får hyfsat bra resultat direkt. Vidare kommer man av grupptryckskänsla säkert klicka på sökningar som har flest visade resultat. Enligt gravitationslagarna tror jag då större sajter och mer mainstream-grejer får trafik vilket naturligtvis ger mer inkomster till Google i nästa led i form av Adsense-klick som är överrepresenterade där snarare än påmer obskyra sajter. Longtail-ormens huvud snarare än svans med andra ord. Det torde också betyda att vikten av sökmotoroptimering och ranking förstärks.

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant tanke. Jag tror att din analys stämmer. Anders@Booli

 
Clicky Web Analytics