onsdag 13 augusti 2008

Raison d'être

Har du 40 minuter till övers (av de 760 upp-till-bevis-timmarna som återstår fram till jul enligt bloggen Disruptive) så kan du ta och kika på Guy Kawasakis föreläsning från TiECon 2006 som innehåller många bra saker. Ett av ämnena den inspirerande föreläsningen handlar om är hur man ska definiera ett "mission" för sitt företag som snärtigt formulerar vad det är man egentligen finns till för.

Ni som prenumererar på den här bloggen (annars kan ni göra det här) har säkert märkt att jag då och då pratar om Kindo, sajten för familjer som lanserades i slutet av förra året. Det här är varför jag älskar Kindo:

I lördags fick en av mina kusiner sitt andra barn.Det lilla flickebarnet har inte ens fått sitt namn ännu, men hon har redan sin profil på Kindo och vi släktingar som inte bor i Örnsköldsvik kan via fotoalbum och kontaktsidan ta del av det nya som hänt.

Om vi tittar bortom den egna kretsen - Förra veckan kom det här från andra sidan Östersjön:
Lotsar i dagarna min kusin runt i stan, som jag “hittade” via Kindo. Kindo har lett till att jag faktiskt själv nu fått kontakt med några av mina många kusiner, att jag faktiskt vet vilka de är mer än bara några namn mina föräldrar nämner ibland.

Efter att min nära familj var här en vecka visade det ju sig att min kusin också skulle till Estland, på ridläger utanför Pärnu. Så när de kom upp till Tallinn tipsade vi dem om en del trevliga ställen, åt på medeltida restaurang och gick och bowlade. Grymt trevligt och deras kids älskade min Nintendo-emulator som jag har installerad på jobbdatorn. :-)

Så Kindo - tack! //CJ
Det här mailet fick vi idag från Petra:
Tack vare mitt släktforskande har jag tagit mig i kragen och tagit kontakt med min ena halvbror som jag inte träffat eller pratat med på över 15år. Ska till och med åka till honom och hans familj nu på lördag. :-D Detta skulle inte ha skett om jag inte hittade kindo sidan på nätet. Tack igen!
Så alltså, på ett sätt är det rätt enkelt: Lyckas vi skapa en plats där familjer kan samlas, genom ett släktträd utforska nya delar och bjuda in sina närmaste till att hålla kontakten, dela bilder och annat kul för att växa tillsammans så behöver VI inte göra så många knop till. Saker som händer i livet - från BB, mjölktänder, skolavslutningar och tågluffning har så mycket inneboende glädje i sig. - Hitta ett sätt att dela med sig detta till de närmaste - så känner vi att vi gör något som folk har nytta av. Om vi skulle tvivla på detta nångång mellan serverproblem, sena nätter eller måndagströtthet räcker det med att läsa mail som de ovan för att fortsätta ett tag till... :)

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics