fredag 8 augusti 2008

Gräv där du står - affärsmodeller från puben

Jag och min vapendragare Mario satt igår i kvällssolen och diskuterade hur sociala nätverk ska visa positiva siffror utifrån den här artikeln. Några grundproblem som där tas upp är:


Attention deficit - Man kommer till Google för att söka efter något specifikt och blir då delvis benägen att klicka på relevanta annonser - där 1-2% CTR är normalt. Dock kommer man till ett socialt nätverk för att umgås. Annonserna är då i vägen mellan dig och din kompis, om de ens får din uppmärksamhet, varför en CTR på Facebook kan ligga på 0,04%.

Integrity - Så annonser måste bli skräddarsydda, prickskjuta rätt målgrupp för att få upp CPM och CTR, gräva det digitala guldet som information i användarprofiler i sin bästa stund faktiskt är. Haken är då att vi inte gillar det någe vidare, eller i alla fall sätten som det har genomförts på, tänk exempelvis på Facebooks Beacon, eller hur StudiVZ i våras i smyg (Der Spiegel), ville ändra sina ToC:s för att kunna skicka ut reklam-SMS men fick backa.

Bad Neighbors - eller vad marknadsförare kallar "content adjacency". Kort sagt, vem vill ha sin banner i fel sammanhang, exempelvis vid gruppen "I've had Sex with Someone on Facebook" eller något iögonstickande subkulturs MySpace-sida. Kan underlättas genom moderering, spamreporting etc.

- - -

Nåja... nog med introduktion. Med detta på bordet eller kanske snarare det berömda bakhuvudet, försökte vi köra en hjärnstormings-session. Vi såg oss omkring på platsen där vi var på, en skön pub. Denna plats är kanske inte helt olik ett socialt nätverk dit folk hade kommit för att interagera snarare än vara konsumenter.

Vi försökte därför på skoj som en fem-minutersträning nämna allt där pengar eller andra transaktioner är inblandat - kanske kunde man kanske översätta någon av dessa grejer till en affärsmodell på Internet?

Här är några:

  • Puben säljer Guinness till oss. (direct selling)
  • Samma ställe har några timmar senare en klubb med inträde (premium)
  • Eller så kan man se klubben som att DJ:en eller artisten får inträdet mot att stället säljer dricka. (revenue share)
  • För DJ:en är det är plattform för att synas på.
  • Genom bra service kommer vi tillbaks (subscription model)
  • Genom att ha en ATM med avgift på stället får de kommission/avgift på pengauttag.
  • De annonserar att man kan hyra stället för privata fester och sammankomster. (Add-ons)
  • De fungerar som en plats för match making för singlar.
  • Vi exponeras för viss reklam, ex flyers vid toaletterna för klubbar, samhällsinformation etc.
  • Bryggerierna sponsar eventuellt puben för sälja vissa märken. (branding) eller ger lån till puben för ombyggnationer etc. (lite som Googles avtal med Myspace?)
  • Ibland bjuder man något på öl hela kvällen för att han ska följa med eller för att hon har födelsedag.
  • Många på platsen har tagit på sig snygga kläder, kanske köpta för just detta sammanhang. De exponerar också sina varumärken mot andra.
  • Restaurangerna bredvid kanske ser en positiv externalitet ifall pub-besökarna blir hungriga och kommer över. (driva trafik utåt)
  • Boende i området får negativa externaliteter pga oljud men kanske även arbetstillfällen etc.
  • Det kommer folk och vill sälja tidningar för hemlösa eller vill ha donationer (tredje parts-försäljning - dock utan intresse för puben)
  • Samma folk säljer rosor som man köper för att smycka andra på stället med (tänk virtual goods)
  • Ibland kan man boka bord för att synas utåt på stället och få VIP-plats.
  • ...
Det är nu man ska knyta ihop säcken på nåt smidigt sätt... hmm. Huvet står still... bäst att återvända till brottsplatsen :)

1 kommentar:

Martin Björnsson sa...

Mjo, visst finns det mycket att hämta från Experimentet Internet hem till den vanliga världen.

Dammportarna verkar just nu börja öppnas för nätfödda reklambaserade affärsmodeller att välla in i verkligheten också, dessvärre är det väl som ofta så att de irriterande kommer först. ;) Har du varit nere på Harrys här i vår hemstad? De har nuförtiden reklamskärmar uppskruvade i varje bås, och jag som är smått blinkallergisk får nippran och blir så utstörd att jag inte kan prata ordentligt med mitt sällskap. Vi frågade personalen om det gick att stänga av vår monitor, men nejdå, det ingick i affärsmodellen att reta kunderna. ;)

Så, sista gången jag går dit innan de kommer till sans igen och fattar att en pub i första hand ska vara mysig och att blinkreklam och mysighet oftast är helt ortogonala företeelser.

På Hemköp hittar man också en liten genialisk maskin där man kan tvätta händerna - har ni inte också ofta stått just där och tänkt "men O om jag bara kunde tvätta händerna just nu!" ;D Apparaten förvånade mig storligen, tills den började visa reklam för mig. Då blev den plötsligt ytterst lättförståelig.

Östgötatrafiken och andra håller också på med att börja sälja sina biljetter i automater nuförtiden, automater som också visar - ni gissar det, reklam.

Och själv har jag tagit en annan idé från nätet till verkligheten och snickrar jag på affärsidé med reklamfiltrerande solglasögon under namet AdBan... (eller möjligen AdBanner?) ;)

 
Clicky Web Analytics