Så... ryktena hade substans. AOL köper Bebo för $850mn kontant meddelandes det på den soliga östkustmorgonen inte helt oväntat. (pressrelease)
Nätverkssajten, startad så sent som 2005 av herr och fru Birch (Michael och Xochi) med över 40 miljoner användare globalt, och mkt stark i England (11 mn unika användare) passar fint in i modellen där fler amerikanska internetbolag talar om tillväxt utanför inhemska marknaden. Det blir även ytterligare ett brohuvud på den växande online marketing-marknaden för AOLs ägare TimeWarner där AOLs annonsplattform A nu kan monetisera på ca 80 mn användare tillsammans med AIM och ICQ. Extra kitt kanske förra veckans lansering av OpenAIM 2.0-protokollet skapar.
Några benchmarks:
- MySpace som 2006 köptes av NewsCorp för $580mn men som enligt Mr Murdoch på Web 2.0 härförledens beskrev: "the value is at least 30 times what it was two years ago."
- Facebook, tvåan som efter att Microsoft tagit en corner fick ett implicit värdering på liknande 15 billar.
- Prislappen per användare kan man ju roa sig med att kika på, ca 21 dollar.. (att jämföras med ex detta...) förresten nästan identiskt med MySpace och även Youtube/Google.
I så fall skattas dom inte på lika skyhöga multiplar som Facebook ( upp till 100 ggr revenues) - om vi antar att deras värdering är mer än ett skrämselextrapolernande samt ignorerar senaste tidens avmattning i tillväxt. (vaddå brasklappar he he... dags att stänga ner). 20 mn menar någon här.
I maj 2006 gick förresten Balderton in med 15 miljoner, vilka nu snabbt 9-dubblats skriver FT.
Undrar ni förresten vad som kommer sen..? Techcrunch skriver idag om nischade sociala nätverk och nämner ett väldigt bra för familjer :)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar