Med ett gigantiskt oväder ligger på med spöregn och åska som kommer med jet-strömmar över Atlanten är det perfekt att kunna sitta inne med en kopp kaffe och blogga lite.
När Wikipedia jämförs med tryckta uppslagsverk i dimensioner som uppdateringsfrekvens, genomsnittligt antal sakfel per artikel etc brukar ju ofta den anrika Encyclopedia of Britannica lyftas fram som motvikten från bricks and mortar världen.... (gamla artikeln i Wired).
Det här är inget inlägg i någon wisdom of crowd-debatt.. men är det inte lite ehh sött hur uppslagsverket nu för sin onlineversion tar affiliatenätverket Commission Junction till hjälp för att fixa prenumeranter. Hugade publicister kan nu ansöka om att göra reklam på sin hemsida och få 10% av intäkterna från de som signar upp.
Med det här vill jag inte säga någonting annat att cirkeln känns lite minihalvt sluten på något sätt... 19 heltidsskribenter och över 4000 experter som bidrar till det 240 år gamla uppslagsverket - men försök till marknadsföring på ett nytt sätt. Dom har kanske gjort affiliatemarknadsföring på andra ställen innan men kunde inte låta bli att le lite när jag såg det. Allt som inte förändras går under. Ja ja... :)
- Britannica Online (ingen reklamlänk)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar