torsdag 1 oktober 2009

Tid till eftertanke

För snart två helger sen hade jag förmånen att få gå på TedxStockholm med talare i mycket hög klass och härligt mingel runtomkring (Flickr-bilder). Hans Roslings pallflyttande och ekvationer för mänsklighetens framtid, klimatforskaren Johan Rockströms tal om miljöhoten och hur jordens förmåga att återhämta sig själv håller på att rubbas (läs hans nya bidrag i Nature) eller Anders Wilhelmsons humanitära insats med PeePoo-bag (wow - fick en att ifrågasätta vad man själv kämpar för, om något) var bara några exempel på det tankegods man fick med sig när man bombad av intryck stapplade ut i kvällsluften.

Nu såhär när två helger har gått inser jag hur det mentala efterarbete och tankeprocessande jag hade tänkt göra liksom kommit av sig till förmån för dagligt brus och annat trivialt... blir ju så när saker går i 180. Vanan trogen tog jag som tur flitigt anteckningar i mitt Black n Red (världens bästa anteckningsblock - Moleskin är mesigt) så direktintrycket finns bevarade.

Det här är ändå symptomatiskt. Nuförtiden är ett vanligt beröm i en recensionen av en bra bok "man kan omöjligen lägga ner sig den." På medeltiden skulle dock det här varit en förolämpning. Varför skulle man läsa en bok som inte tar upp så viktiga saker att man då och då måste lägga ner den för att fundera lite...? Allt i världen som har någon form av intellektuellt värde har kommit till genom djup koncentration, ifrågasättande och fokus, ibland i ensamhetens kammare, ofta tillsammans med andra. Tänker man efter skulle man säkert lösa ganska många av livets större och mindre problem om man bara satt i tvättstugan på tumlaren och tänkte koncentrerat under de 45 minuter som torkprogrammet körs.

Jag har försökt förut, men nu är det definitivt eftertanke som gäller ett tag. Funderar på ett nyårslöfte att varannan bok man läser måste vara en man läser om, bara för att gå på djupet bland sina favoriter. Inser också att man måste filtrera ännu hårdare i inflödet. Ser nu också fram emot nästa obokade helg om.... ehh fyra veckor då jag ska ta fram mina TEDxStockholm-anteckningar och reflektera på sakernas tillstånd över en java. :)

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics