måndag 16 juli 2007

Musikindustri 2.0

Hur kan Prince ge bort sitt nya album gratis med söndagsbilagan i med "The Mail"? Kanske för att han snart ska ha en lång rad konserter i London och ser vart det är man verkligen tjänar pengar... Eller så är det att albumet är för dåligt för att sälja? Planet Earth känns iaf som ett namn i tiden. Intressant!

Jag kan själv konstatera att jag inte har köpt skivor sen 2005, trots dess att min musikkonsumtion tack vare diverse coola bärbara mediespelarare ständigt är på ATH. 240 Gb av välsorterade mp3-album är vad Internet har givit mig. En intressant jämförelse är dock inställningen till film: TY, även om jag också dammsuger piratbukter och andra ställen på nya släpp går jag fortfarande på bio, säkert 2 gånger i månaden. Här finns ett mervärde i den paketerade upplevelsen som fortfarande gör det värt. Tror musikindustrin behöver lite av det: En popcorndoft, sköna trailers av kommande släpp och trevande händer i mörkret. Tills dess känns tyvärr Prince upptåg här (eller heter han inte Symbolen längre...?) som det mest kreativa...

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics