måndag 23 juli 2007

Metro

Släpper sin Q2/H1:a idag som första i Stenbeck-sfärens rapportvecka.


HIGHLIGHTS FOR Q2 2007

Net sales increased by 6.9% to US$ 119.8 million (2006: US$ 112.1 million). Excluding Bostad, other income and divested operations (Finland & Poland) the sales growth was 11.7%: in real terms sales growth was 4.5%. Group operating profit of US$ 4.6 million (2006: US$ 6.5 million profit) is below 2006 due to reduced margins in Sweden, France and Denmark and investments in the US and Online. Q206 also benefited from advertising spend related to the Swedish parliamentary elections. Contribution from subsidiary newspaper operations: operating profit of US$ 9.5 million (2006: US$ 11.3 million profit). The average 12 month rolling EBIT margin on operations older than 3 years has fallen to 9.9% from 14% in Q107. This is due to lower margins in Sweden and the inclusion of New York for the first time. Excluding New York the Q207 margin would be 11.6%. Net HQ costs of US$ 5.5 million (2006: US$ 5.6 million) excluding franchise income Net profit of US$ 0.9m (2006: US$ 4.6 million profit).

FIRST HALF RESULTS 8.3% year- on- year increase in net sales to US$ 222.3 million (2006:US$205.3 million); flat in real terms due to the decline in Bostad and Sweden's Metro Total operating loss of US$ 6.9 million ( 2006: profit US$2.6 million). Loss before tax of US$ 8.8 million ( 2006: profit US$0.4 million). Net loss of US$13.4 million ( 2006: net loss of US$ 1.1 million).

Vi ser en lägre vinst än utlovat för aktien som tappat 30% sen årskiftet. Läs vad Lars Frick på E24 skriver här. Metro når varje dag 23,1m läsare... eller över 40m per vecka. I övrigt ser vi en reach på 100 städer i 20 länder. Guinnes Rekordbok kallar nu Metro världens största globala tidning, nåt som dom själva nu har med i sin logotype. En japansk publikation har väl annars varit det som har förhindrat dom från att kalla sig världens största.

I rapporten nämner Metro Online-tjänster som något som skall utvecklas. Det låter som ett bra sätt att stärka kontakten med läsarna, lokalt i Sverige har vi ju Metro-bloggarna där författare får 3 öre per läst sida.
Inflikning: Som inte kanske riktigt sköts helt OK... Har man inte saker som rss-feeds (ni prenumererar väl på mig *blink blink*, går in och censurerar bloggar (skrivet om Kina), kräver 150 kr genererat per månad förutbetalningar ska ske, eller stängde ner Miljonbloggen ska man kanske tänka till lite mer vad ens strategi är... Läs mer hos BisonBloggen.

Den trade-off som Metro annars måste göra är tillväxt kontra vinst. När nu Pelle Törnberg ska kliva ner och en ny CEO skall ta över kanske en ny riktning kommer utkristallisera sig.

Kinneviksfären har ändå alltid varit min käpphäst när det gäller företag och jag följer med intresse Tele2:s förhandlingar med europeiska inkubenter, Millicom (ex alla rykten med China Mobile förra året), MTG (Go EAST) etc och det är företag som jag gjort några sköna aktielaxar på genom att följa. Antar att jag som person är ganska entusiasm-driven och att en tidig fascination för Jan Stenbeck gjort att jag med intresse tagit till mig allt om dessa företag.

Stockholmsbor minns kanske förresten utnötningskriget för några år sen där Bonniers gav sig in och skulle sno markandsandelar med sin Stockholm News. Det var strax efter millennieskiftet, dvs låååångt innan punkt.se och eminenta Stockholm City fanns. Som ett skolexempel från en mikroekonomi-bok med Nashjämvikter mm introducerade Stenbeck kvällstidningen Everyday... sen tror jag en till gratiskvällstidning kom in på marknaden innan hela utnötningskriget lades ner. Sthlm News åkte iaf på stordäng och när inte holländsk Telegraaf skulle gå in med ägande sa dom hejdå. Hmmm det var i samma veva som Britney stod på topp... bilder ÖÖÖVERALLT och drivor av tidningar.

Parentes: Minns ni att Everyday även var namnet på MTG:s internetportal Everyday.com Jag hade en del konton där iaf... Guess vem som ledde den? Niklas "Skype" Zennström!

Avslutar med en bild från London nu i helgen. Här finns det en tidning vid namn Metro men som med sin blå logga är något helt annat än den tidning vi pratar omkonkurrent. Konkurrensen på marknaden för gratistidningar är ganska tät som ni ser till vänster! =)

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics