lördag 20 mars 2010

Tyda.se ändrar betalmodell

Olika former av prisdifferentiering är en vanligt förekommande ingrediens i en marknadsförings-strategi. Restaurangen slänger in ett billigt vin som du kanske beställer med polarna, men inte på alla-hjärtans-dag-dejten. Ibland handlar det om exakt samma produkt som säljs till olika pris - exempelvis ungdoms- eller pensionärs-rabatter på flyg (då kallas det prisdiskriminering).

Oftast bygger man in skillnader i produkterna med syftet att få varje kund att hitta just sin prisnivå. Bilar kommer i olika prisklasser där skillnaden är prestanda och lyx. (Ibland kan dock en billigare till och med kan kosta mer att tillverka än modellen ett steg upp eller ha nästan samma motor men med strypt hastighet). Standardisering à la T-ford kan vara bra på sitt sätt, men slarvar bort chansen att få ut mer pengar för dom som hade kunnat betala det dubbla.

På Internet fungerar det i stort sätt likadant.
Populärt är freemium där man antingen får stå ut med annonser eller blir betalande medlem. Triggern för att gå över till premium kan bestå i fler features, lagringsutrymme, möjligheten till support eller synk med andra devices. Väl designad blir paketeringen sättet att mjölka ur varje användare tills det når just deras smärtgräns. Idealiskt ökar intäkten och skalar med ökat antal flitiga användare. (Motsatsen skulle kanske vara gymverksamhet där de bästa kunderna är de som inte använder korten.)

- - -

Nåja... allt detta ovan bara för att jag mest ville prata lite om Tyda. Det är ju en riktigt bra översättningstjänst som jag använder mycket. Efter bloggposten här för två år sen lyckades de dock med det olyckliga konststycket att uppfinna en helt ny affärsmodell på temat ovan - "pris-segmentering efter IQ". OK, nu kanske jag är elak, men det kändes nästan så när enda kontrollen som begränsade antalet sökningar var en cookie som räknade hur många sökningar man hade gjort senaste veckan. 30 stycken var max, sen måste man betala.

Haken var dock att det var hur lätt som helst att stänga av denna begränsning genom att gå in i sina browserinställningar och klicka i "vägra cookies från Tyda.se". För nån som är tekniskt intresserad är detta närmast en förolämpning och vi som växte upp med dyrka lås och försöka ringa gratis från Televerkets telefonkiosker använde genvägen. Följden blir då att de enda som betalar blir de med mindre tekniska kunskaper vilket känns upp-och-ner då power-usage egentligen inte uppmuntras. (Samma omvända logik tycker jag ligger i tjänsten Flattr - ett klick blir ju mindre värt från nån som använder den mkt - eller?)

Vet inte hur framgångsrik intäktsströmmen var för Tyda relativt annonser och övrigt (som ägs till 83% av Wyatt Group) men för dryga veckan sen meddelande man att tjänsten åter var öppen. Istället har man nu VIP-tjänster där man får annonsfritt, tjänsten TydaRead som funkar för översätta saker på ens dator, tillgång till forumdelen, halva priset på SMS-översättningar etc. Låter mycket bättre än det förra och jag önskar tjänsten lycka till, samt blir gärna betalande medlem när den kommande iPhone-appen lanseras!

PS: Ni som säger att ni inte behöver ett engelskt lexikon, ni läser för lätta texter :P

UPDATE 10-04-12:
Verkar som att dom har lanserat ett nytt annonsformat, eller har ni sett det innan?:

4 kommentarer:

Therese Reuterswärd sa...

Vad roligt! Det var bara dryga månaden sedan jag fick erbjudande från Wyatt om att optimera affärsmodellen för Tyda.se, men var tvungen att tacka nej. Glad att de hittat både folk och metod för att åstadkomma något nytt och bra. Håller tummarna!

Martin sa...

Intressant - tack för kommentaren Therese.

Hörde dig förresten i Webbradion-intervjun :)

Stefan sa...

När jag är produktiv så kan jag enkelt komma upp i 10-20 sökningar per dag. Dels när man skriver engelska blogginlägg och inte kommer på ord eller vanliga svenska forumsinlägg där man kan den engelska motsvarigheten men det står helt still. Lexikon är även oerhört bra när det kommer till att hitta synonymer.

Pga Tydas 30-gräns så gick jag samma dag över till norstedtsord.se och tror faktiskt inte att jag har använt Tyda sedan dess.

Kanske något som talar för att man inte ska lära sina besökare ett beteende och sedan försöka ta betalt för det.

Martin sa...

Dom där sista raderna var grymma Stefan! Om att inte lära användare ett beteende och sen ändra.

Spanade in Norstedts ordbok nu - grymt mkt uttryck och fraser, exempelvis om man söker på "fot". Där slår dom Tyda på fingrarna. Ska testa den nån vecka om jag kan... ehh ändra beteendet.

>martin

 
Clicky Web Analytics