söndag 28 mars 2010

Allt (nästan) sitter i rubriken

När en kollega härförledens pushade en av mina bloggposter blev jag förvånad av trafiktillströmningen - tre gånger så stor som det brukar vara från en sån. Men han visste vad han gjorde - han jobbar nämligen med att skriva web-copy! (dessa editors är sanna hjältar som med korta deadlines producerar pärlor till skillnad från allt skräp därärute) Det fick mig att vilja posta en favorit som jag ibland återkommer till och vill dela med mig av. Pdf:en till vänster är en samling tidningsreklamsrubriken från typ 40-talet som väl håller för att skriva ut på döda träd. (i så fall på A3-format pga storleken.)

Många av de exempel som Victor Schwab lät sammanställa åt sin reklambyrås skribenter som inspiration går att återanvända idag. Härom dagen frestades vi exempelvis att klicka på den här i ett tweet: How Mint.com acquired 1.5 million users - helt ABC hur man formulerar sig enligt pdf:en och kikar man på framgångsrika diggningar ser vi mönstret. För på webben läser vi inte, vi skummar och hoppar. Uppmärksamhet är valutan och rubriker är det som får oss att klicka i dubbel bemärkelse.

Tror du mig inte, testa själv. När man formulerar de där få raderna i en adwordsannons får man svart på vitt svar på hur effektiv man är. (OK, nu snackar vi hela annonsen, inte bara rubriken) Minns en gång hur jag i mina stapplande försök lyckades öka CTR:en (click-through-rate) med en faktor 10, enbart genom att ändra plats på två satser så att "benefit" kom före "feature" i erbjudandet.

Rubriker har ju enorm SEO-potential (Wordpress sätter ju en rubrik som titeltagg och H1:a) och ibland krockar keyword stuffing med klickvänliget. Det kan man dock alltså strunta i till förmån för andra värden. Du vet väl förreste att den typ enda funktionen för meta-desciptions på din webb-sida är att göra sajten inbjudande i google-serpen. (glöm att det påverkar rankingar) Veckans uppgift från mig till dig blir alltså att försöka slipa på din genomklicksfrekvens, förslagsvis med inspiration från ovan.

  • Böcker: "Undercover Economist" Tim Harford på FT tipsade för två veckor sen om tre böcker om att skriva varav jag beställde två. Har dock en hunnit läsa ännu. Nu när jag.. ehh trappat ner till heltid och det snart är påsk hoppas jag kika på dem mer. Annars är Words that Sell en klassiker som listar säljande uttryck och synonymer.
  • Ifall du vill ha mer inspiration till din Digg-kampanj, hugg en tjejtidning från hyllan, typ Cosmopolitan. Rubrikerna där brukar vara mkt bra att kopiera (skämtar inte). Funkar det inte får du väl dra till med en topplista.

1 kommentar:

Christian sa...

Jag gjorde såhär:

När jag började lära mig PPC lär man sig olika sätt att skriva annonsen. Samma regler började använda för att sätta rubriker på olika sätt. På blogposter, på Pusha, pressreleaser. I vissa fall tror jag att jag ökade trafiktillströmingen med flera hundra %

 
Clicky Web Analytics