fredag 24 april 2009

Ge Bildt 5 minuter, få malaria eller recensera ett hotell

Vi människor nås av tusentals kommersiella budskap per dag. Information overload - så vi stänger av. I veckan har jag mötts av många trista sätt att presentera saker som därför går bort direkt: idrottsklubbar där man provtränar som det första dom säger är hur mkt det kostar, eller ett nätverkssammanhang där det genast skulle pratas medlemsskap så man känner sig som en tvångsmatat gås. Trist och tråkigt och tar inte fasta på de drivkrafter som inspirerar och entusiasmerar oss. Nä, vad bra då att senaste dygnet har varit helt tvärtom. Här är tre saker som sticker ut, iaf i min bok:

Arne Tammer den gamle gymnastlegenden lovade farfar & Co biceps och magrutor om dom bara gav honom en "kvart om dagen". Dagens zapp-generation har inte tid med ens hälften, så nu räcker det att avsätta åt Carl Bildt 5 minuter av din tid för att göra en insats till Europavalet. Igår lanserades nämligen sajten 5minuter.nu där man i bästa Obama-stil kan sajna upp för att hjälpa vår utrikesminister vid två tillfällen inför EU-valet om ca sex veckor.

Förmodligen handlar det om att sprida ett partipolitiskt budskap bland vänner och familj på nåt crowdsorcat mikrokampanjsätt. Jag själv kommer att jobba som valförrättare som vanligt i Rinkeby så jag kommer inte fördjupa mig här i några politiska diskussioner, men kan säga att jag ändå av intensiv nyfikenhet har sajnat upp på kampanjen. Förresten - tänk er vad som kommer hända i stora valet 2010, med tanke på hur mycket som händer på nätet just nu.

En annan kampanj som sticker ut ur bruset är hur Läkare Utan Gränser vill uppmärksamma globala Malaria-dagen som är imorgon den 25/4. Jag är medlem där så fick först ett traditionellt utskick igår, men imorse kom mailet som hade en länk till kampanjsajten. Trots att det är 2009 dör två barn i minuten av en sjukdom som egentligen mycket lätt kan åtgärdas. :(

Social media är inte ett botemedel, men kan öka kunskapen samt aggregera degen. Från kampanjesajten kan man skicka ut meddelandet "har malaria" med en länk på sin Twitter (#malaria) , Facebook och annat. Skickligt! Enda haken i den här svängen är att de som är mest mottagliga för såna här kampanjer är nog de som redan är engagerade. Här kan du iaf på två röda donera en femtilapp eller nåt direkt via internetbank eller kontokort - seså, det är lönehelg.

Till sist, mycket smittsamt kan också Ted Valentins sätt att marknadsföra sina idéer sägas vara. (Han är förresten imponerande med på Affärsvärldens nya lista över 100 mäktigaste under 40 he he) I en värld där allt sker på nätet sticker ett personligt adresserat brev (du vet tänk typ frimärken) med maskinknattrad text ut. Teds brev berättar om sajten där man kan hitta hotell och hälsningen tillsammans med en bifogad inspirerande resetidning blir ett perfekt offline-länkbete. Jag själv är ingen jordenruntresenär men minns när jag skulle hitta ett hotell en sen kväll i Jerusalem i höstas och körde runt runt med hyrbilen. Hade jag haft hotellkartan i Iphonen hade jag kunnat hitta elva stycken direkt och med recensioner från folk man litar på blir det ännu lättare.

Efter att tänkt på allt det här ska jag dra mig tillbaks i kammaren med bröderna Eisenbergs (Call to Action) bok "Waiting for Your Cat to Bark - Persuading Customers When They Ignore Marketing" som handlar om ganska mycket av ovanstående. Förresten, i detta inläggs anda: om du gillar det här - tipsa då fem kompisar som du tror kommer att gilla den här bloggen eller RT:a mitt bloggflöde på Twitter. B-) Trevlig helg i solen!

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics