måndag 25 februari 2008

Mer om Facebook

Populärt är att baissa Facebook efter att husorganet The Guardian berättade hur antalet tillväxten haltat för den populära nätverkssajten och hur ex antalet unika användare för förra månaden sjunkit i UK från 8,9 till 8,5 miljoner. Flykt kallar Computer Sweden det hela. DeepEdition avdramatiserar och sammanfattar det hela bra. Mindpark skriver om nattklubben med bara ett dansgolv. Till bilden skulle jag även vilja anföra ett par saker:

Grafen till vänster (framställd av min tyske polare Mario och blogger in law med ComScore som källa) visar visserligen på ett litet tapp, men skåda liknelserna med säsongskurvan för förra året vid samma tid. Många sitter på jobbet och på julen är man inte på jobbet... en tanke.

Dessutom har Facebook nyligen (7/2) lanserats på spanska, och en tysk och fransk version är under framställning. (se min intervju med Javier Olivian.) Lokala versioner i dessa länder där penetrationen ännu i jämförelse är mkt låg kommer nog funka bra som bränsle för den fortsatta tillväxten.

Från ett annonsförsäljningsperspektiv känns det dock som att en amerikansk eller engelsk användare är värd mer vilken dag som helst i veckan om nu geografisk spridning skulle vara den långsiktiga motvikten till tappet. Låt oss se hur varaktigt det blir...

Edit: Tog bort en felaktig sak. Tack Johan - The Killer Attitude

2 kommentarer:

Johan Myrberger sa...

Hej,

såg detta inlägg först idag (lite efter bland mina feeds)...

Igår postade jag en sammanställning av Facebook-statistik baserat på siffror från bla SocialAds (http://thekillerattitude.com/2008/02/facebook-statistics-update.html).

* Ser inte den "tapp" på svenska användare du noterar i din update.
* Notera att den spanska översättingen verkar ge resultat (även om det är lite tidigt att dra slutsatser).
* Och man kan naturligtvis visa vad som helst med statistik ;-)

Martin sa...

Shit du har rätt... det var jag som gjorde en tabbe. Tack för att du fick mig att inse det.

Shysst överblick på din sida.

 
Clicky Web Analytics