tisdag 16 mars 2010

Någon slags frid - en guerillakampanj

Igår i tuben fastnade mina ögon på en genomskinlig till synes kvarglömd plastmapp på en bänk. Först såg det ut som en skoluppgift med de handskivna raderna, men sen såg jag ord som "psykmottagning", "inte försöka stoppa mig" samt avslutningen "livet saknar mening." Oj oj... vad hade jag stött på? Med fanns också postit-lapp med texten:

"med tanke på att det preliminära utlåtandet från obduktionen tyder på att skärsåren uppstod post mortem, verkar det som att vi har att göra med en mordutredning. Skickar du brevet till Carlsson på SKL för analys / Sonja."

Nu klappade hjärtat några extraslag, hade jag hittat delar av en polisutredning? Jag vred och vände på det bifogade fotot med bilder av en brygga och kommentarer om "att leta fiberprover längs relingen". Historien fick snart sin lösning: Längst bak i plastfickan låg en lapp med reklam om "en ny psykologisk spänningsroman" - Någon sorts frid av systrarna Camilla Grebe och Åsa Träff, samt ett erbjudande om att köpa boken fraktfritt från Adlibris.

För att nå ut i bruset av nyutgivna deckare och romaner kanske likande grepp är funkis, för att inte säga nödvändiga. Har googlat runt lite och verkar inte som fler har uppmärksammat den här kampanjen även om boken fått en del media. (Recension av Bea på Pocketbloggen - kommentarBokhora - samt på Boktokig) Nu är vi storstadsmänniskor rätt luttrade så relativt snabbt insåg man att det var en planterad grej, men WOW! Hela konceptet, handskrivna postitlappar mm var mkt ambitiöst! Det verkar som en av författarna har gått Handels (intervju här) och jobbar med marknadsföring, så där finns eventuellt inspirationen...

En sak dock... En framgångsrik sån här kampanj bygger ju dels på en smart ansats, men även (underskattas ofta) storleken på the "initial feed", hur många frön man planterar som kan spridas. Har ni funnit fler ex? Funderar på exakt vad kampanjens mål kan vara eller hur skalbart det är. Jag som bloggare borde definitivt vara målgruppen, men hur lätt är det att hitta oss? Vi kanske är extra nyfikna... Jag har iaf nu själv berättat om mitt fynd för många personer, skriver den här posten samt ska ikväll gå och lämna tillbaks mappen där jag fann den för att fler ska hitta den. Och, eventuellt köpa boken. :) Update: Jonas tipsar i en kommentar om en annan kampanj för en Läckberg-bok.

3 kommentarer:

JonasL sa...

Gammalt trick :-) Camilla Läckberg körde det för någon bok sedan.. se http://to.ly/1oUJ

Boktokig Eva Boström sa...

Ja, det är nog tyvärr så att det ibland behövs trick för att nå ut, eftersom det släpps så många böcker hela tiden. Fast man kan tycka att om en bok är bra, så ska det räcka med det. Funderar också på om en sådan marknadsföring kan skada en boks rykte. Hm... vet inte... men jag skulle nog tycka att det var spännande att hitta en sådan sak och jag håller med om att det var ambitiöst av författarna. :)

Béatrice Karjalainen sa...

Cecilia på Pocketblogg skrev lite om kampanjen då hon fick hem ett utskick.Men jag håller med det har hittills varit gansak så tyst. Läckbergs variant var också rätt kul. Synd att man bor i en byhåla i Norrbotten här lär man ju aldrig stöta på något sådant.

 
Clicky Web Analytics