söndag 10 maj 2009

Interaktivitet och transparens

I veckan var det tredje avsnittet av ändå sevärda serien Draknästet vilket får mig att skriva ner några rader. Det är ju nästan löjligt att försöka prata om TV som ett socialt fenomen - burken har ju skapat samtalsämnen sen Hedenhös och Joost när det fanns som desktop-app ville ju också, om jag förstår saken rätt vara det där rummet som på nätet kunde koppla samman som såg på samma program och chatta i realtid. Men bara lite roligt hur exemplen hopat sig den här veckan:

Det började med att nån som var med i Robinson började skriva i en tråd på Flashback som skvallrade just om programmet och började korrigera uppgifter. Sen visade Bloggy hur alla som gillar serien Draknästet kan interagera samtidigt som man ser på programmet. För att göra det hela ännu mer interaktivt började några av deltagarna, Gävletjejerna kommentera i tråden och nu i veckans avsnitt även flygbiljettskillen.

Transparensen finns också genom feeds på sökord.
Företag med koll har omvärldsbevakning på sina varumärken och knappt hinner man skriva en rad på Twitter om något innan nån representant är där och tackar eller förklarar.

En annan sida av transparens är hur det på fina Disruptive Media-konferensen i fredags fanns en backchannel via Twitter som projicerades bakom talarna och i ett sammanhang gav en del negativ feedback. Internet bidrar alltså på olika sätt till transparens och att föra oss närmare källan, vilket ibland får en del oväntade konsekvenser...

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics