fredag 12 september 2008

Så får du pengar från Atlas Venture

Igår skrev jag om Facebook Developer Garage och här kommer fortsättningen. Det som jag tyckte var kvällens höjdpunkt var att lyssna och prata med Maximillian Niederhofer från Atlas Venture.

Atlas är en av de större VC-firmorna för early stage teknikföretag. Med fötter både i USA och Europa har de som nuvarande investeringar bland annat Moo (Moo-cards), Zoopla (hitta lägenhet 2.0) och Direct Motion (franskt Youtube som egentlgien var före amerikanerna, vilket nu verkar gräma alla fransmän he he). Dessutom - aktuellt nu - är de med och finansierar tävlingen Seedcamp (Här DN om svenska Saplo) Max, som själv var seed-investor i last.fm pratade strukturerat och rappt om hur man ska fånga en VC-firmas intresse och få funding till sin startup. Syftet med presentationen var att överbrygga det comprehension gap han tycker finns mellan de olika världarna.

Tänk på att ett VC-firma som Atlas kollar på cirka 100 bolag i månaden och då har de redan sållat. För att ha en realistisk chans att få pengar måste också värdet ni skapar vara stort. Ritar man upp en fyrfälts-matris över risk-return på axlarna såär det alltför många som ligger i fältet låg risk-låg return. Denna typ av Lifestyle-business, kanske en affärsidé utan globala planer, en konsultrörelse eller något som inte skalar enkelt är svåra att finansiera. Hög risk - låg return är bara dåligt :). Steget däremellan till att vara intressant för VC-pengar är stort. Då kanske det finns det andra alternativ som kanske passar bättre - en affärsängel, statligt stöd eller att man konsultar sig fram under tiden (mycket vanligt).

Här är några av de spridda saker som togs upp, antingen i anförandet eller i den efterföljande frågstunden:

  • Never sell anything cold. Se till att få bra introduktioner för att få upp deras intresse. Fixar man inte att komma på deras radar på något sätt utan mailar spontant blir det svårare.
  • Använd gärna analogier för att väcka intresse och förklara vad du gör. Exempelvis filmen Alien pitchades som "Jaws in Space".
  • "Show that you know your business inside out." (Demografi, CPA, konkurrenters siffror, marknadstillväxt etc etc).
  • Always Be Closing. Se till också att framstå som att du inte behöver pengarna.. har många andra på tråden etc. Skämt eller allvar...?: Råka visa loggan från en annan firma i din presentation.
  • Understand their Needs. Du ska partna upp en VC-firma så gör din läxa, förstå deras värld. Vad är en LP, hur funkar deras olika fonder etc. En bra bok kan vara "Raising Venture Capital" (okänd författare). Läs första 50 sidorna och strunta i resten, menade han... :)
  • Basic Rules: Have your house in order... sen se till att skaffa en bra accountant och a great lawyer. Do your due dilligence, check all your assumptions.
  • "Learn from your users, or do something else."
En VC-firma som Atlas kommer inte bara med pengar till bordet. Det är kanske Nr-1 man tänker på men det är så mycket mer än så. De kan hjälpa dig enormt när det kommer till att rekrytera rätt folk genom det nätverk de ingår i. Alltifrån bra programmerare till styrelsemedlemmar och PR-firmor finns i ekosystemet kring firman och dess portföljföretag. Till sist vill naturligtvis Atlas få avkastning, som Max säger, "Always be worried when people have other interests than financial". Därför kommer du få ett erfaret bollplank med strategiska råd från personer som gjort liknande saker förut. Exempelvis nämde han hur lanseringen av Moo's nya business-cards (istället för bara de små) var det som verkligen satte snurr på affärerna, en tanke som kom till uppifrån.

Känner du dig redo? Ja se alltså till att få en bra introduktion samt lycka till!

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics