onsdag 27 augusti 2008

Det är lett att vara est

Via MrGreens blogg får vi sevärda klippet där Jonathan Zittrain presenterar sin bok The Future of Internet (and how to Stop it) i The Colbert Report.



En sak hakar vi dock upp oss på - programledaren säger "I don't even think Estonians even have computers" - jo... svarar Zittrain, och berättar om personerna bakom succér som Kazaa och Skype.

Att folk i Baltikum är digitala natives vet vi såklart med besked... Kika här för att se Carl-Johans rapport om hur bussarna han åker på i Estland har gratis wifi! Minns ändå själv hur positivt överraskad jag blev i Riga när jag såg hur telefonkioskerna fungerade som nav för ett trådlöst stadsnät

Själv satt jag på ett tåg i England härom dan och även här är nätverket gratis. Något att tänka på SJ? - 69 kr för en timme känns mer än en smula anakroniskt.

(Tur att iPhonen är bättre att surfa med än ta bilder.)

1 kommentar:

Carl-Johan Sveningsson sa...

Haha, ja, folk som snackar om Estland... det går det ju tretton på dussinet. Min sammanfattning är att ester inte har några superkrafter, allting är verkligen inte tipptopp här men de har en spännande mentalitet som funkar skitbra på vissa områden. Fläckvis, typ.

Förresten, comedycentral har nog tagit ned youtube-klippet, det finns här t.ex. istället.

Jag tittade faktiskt på den boken när flickvännen föreslog den från Amazon, men efter att ha tittat på innehållsförteckningen kändes det som påfallande mycket historiskt navelskåderi... tror du, eller vet du att det är en bra bok?

 
Clicky Web Analytics