fredag 6 juni 2008

LinkedIn - 10 steg till svart bälte

InternetWorld-mässan där Kindo pitchade fick vi även lyssna på representanter från nätverkssajten LinkedIn. Förutom att få träffa deras Europachef fick vi en intressant workshop i hur man optimerar sin profil för att den ska vara så effektiv som möjligt.

Det här är något jag har velat blogga om sen dess - men tiden har varit knapp. Helgen och nationaldagen till ära - nu ska det bli av. Utifrån mina anteckningar kommer därför här en kort steg-för-steg-guide hur du ska dominera på LinkedIn. Kika igenom de 10 handfasta tipsen, lägg några minuter på din profil under helgen och låt sen din profil jobba för dig!

Varför ska du göra det? En bra profil på LinkedIn kan vara ett toppensätt att "ta kommandot" över sitt namn/varumärke på Internet. Finns det massa andra aktiva på nätet som heter precis som du? Optimiserar du din profil är det stor chans att du kommer högst upp vid en Google-sökning (om du nu vill det). Du kan också bli mer varse om hur andra läser profiler och det du kanske slängde ihop på 10 sekunder förra året uppfattas av andra. Sen finns det ju faktiskt headhunters därute... :)

  1. Klipp-och-klistra inte från ditt CV - Linkedin fungerar i sina bästa stunder som ett sätt för dig att nätverka professionellt och hålla kontakten med vänner i yrkeslivet - men det är ingen HR-avdelning eller rekryteringsrobot du skriver för. Du skulle nog inte dela ut blad med din meritförteckning innan du har introducerat dig för någon så gör det inte här heller. Istället ska du tänka på att beskriva dina erfarenheter och förmågor som du skulle framställa dom för en person du träffar. Tänk på att skriva för datorskärmen - korta textblock som är visuellt attraktiva.
  2. Låna från de bästa marknadsförarna - genom att lätta upp din profiltext med en personlig röst. Använd specifika adjektiv, färgstarka verb och skriv i aktiv form - inte i passiv ("managed a project" team istf "responsible for project team management"). Skriv naturligt - inte i tredje person. Känn efter hur din röst låter!
  3. Använd den personliga taglinen! Det här är raden med text som står under ditt namn när folk söker på dig och syns i listan med vänner - detta blir ditt varumärke. En epost-adress är inget varumärke. Ditt företags namn tillsammans med din titel kan tillsammans vara så starkt att det räcker - men kan du göra det ännu mer iögonfallande, som med ett ögonkast beskriver vem du är?
  4. Elevator Pitch! Sammanfattningen du kan göra under Summary kan vara det som avgör under en 5-sekundersgranskning vem du är. Använd den! Tänk att du står på en konferens och ska presentera dig under 30 sekunder...
  5. Specialties - Denna avdelning kokar ner essensen av vad du är bra på och vill uppfattas som från andras perspektiv. Tänk dig också den här avdelningen som ett sätt att sätta in buzzwords från din CV på ett sätt som triggar sökningar i sajtens interna sökmotor. Söker nån på Actionscript-programmerare och du vill ha jobbet måste det finnas här.
  6. Förklara din erfarenhet! Om det behövs - berätta vad företagen du har jobbat för gör och vad du har gjort där. Hur kan du få läsaren att genast förstå vad du är bra på. Återigen - tänk att du står på en konferens och ska presentera dig. Använd klara tydliga fraser och dela upp texten i mindre delar.
  7. Skilj dig från mängden - Under additional Information kan du runda av din profil med lite udda intressanta saker. Är du med i relevanta föreningar eller har fått priser - lista dem här utan att skryta. Kanske lägga till webbsidor som visar dina passioner eller intressen? Under mina webbsidor kan du lägga till din privata blogg. Inte bara är den viktig för ditt personliga varumärke - du kommer också få en del klick - dessutom ger LinkedIn dig Google-rankning!
  8. Ställ frågor och besvara! Sajten har ju en funktion där man kan skicka ut frågor till sitt nätverk. Detta kan du använda för att få svar, uppmärksamhet och trovärdighet. En fråga kommer naturligt leda till att folk kikar på din profil. Genom att besvara en fråga kan du även etablera dig som kunnig i området, öka din synlighet och bygga socialt kapital i ditt nätverk. Ett exempel på detta är hur VDn för amerikanska lågprisbolaget South-West Airlines lade ut en stänkare på LinkedIn om hur hans företag skulle kunna förbättra sina resenärers effektivitet. Ett par 100 svar inom kort var kanske inte huvudvinsten så mycket som uppskattningen och varumärkesbyggandet i att använda en sådan kanal.
  9. Förbättra din Google Pagerank - genom att klappa din rygg och andras. Att få och ge rekommendationer (tänk kvalitet, inte kvantitet) menar LinkedIn är ett bra sätt för att höja värdet på sin profil. Oklart hur det skulle påverka hur din profil rankas dock.
  10. Bygg ditt nätverk - Att lägga till fler connections är en av de viktigaste aspekterna med ditt varumärke - företaget du jobbar på bara speglar detta. Vad händer när du kikar på någons profil och du upptäcker att ni har gemensamma vänner? Intresset för denne bara ökar! Värdet på detta är naturligtvis likadant tvärtom. Hitta kontakter som kan stärka din trovärdighet!
Grattis - nu har du en bra profil som är fokuserad och koncis - en sammanfattning av det personliga varumärke du vill bygga. Om du skapar en publik adress till den (permalink) kan du nu sprida härligheten genom att länka till den från din blogg, ha med den i din email-signatur etc. Lycka till!

Seså! Prenumerera på den här bloggen nu också så får du sågott som dagliga nyheter till din läsare. :) Klicka!

Läser du den här bloggen och vill komma i kontakt med mig på LinkedIn- tveka inte, jag är snäll :)

View Martin Sandberg's profile on LinkedIn

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bra guide till LinkedIn, tack för tipsen! Har länge haft mina ögon på siten men inte tagit steget till medlemskap.

Anonym sa...

Jättebra guide Martin! Jag är själv ett stort fan av LinkedIn och använder det mycket och med dina tips kan det bli ännu nyttigare. Blev för övrigt tillfrågad om att skicka ett CV för ett tag sedan. Jag har inte skrivit ett på flera år och det kändes närmast befriande att bara langa iväg min LinkedIn-profil istället :-)

Martin sa...

Erik: Tack! Tycker definitivt du ska joina.

Poppe: Ahh just det - finns säkert många som skulle kunna sända en länk till sin blogg, sitt linkedin etc som ansökningsbrev istället för det traditionella paketet. Men det är väl kreativetet inom konvenansens normer som belönas inte gå så mkt utanför dessa.

Anonym sa...

Tack for tipsen Martin, grymt bra!

Jag är med på LinkedIn men använder det inte aktivt, borde nog fixa till dom grejerna du nämner här. Det enda jag använt LinkedIn till egentligen är att ha länken till min LinkedIn-profil på Facebook(är inte särskilt aktiv där heller) så att gamla kompisar kan kolla vad man haft för sig dom senaste åren om dom känner för det.

Carl-Johan Sveningsson sa...

Tack för tipsen, ska gå igenom min profil någon gång med. Finns det något sätt att få ens profil att göra jobben åt en också? :-P

En sak du inte nämnde var att fixa en personlig URL till sin profil, det tycker jag signalerar att man brytt sig lite om den också: http://www.linkedin.com/in/carljohan

 
Clicky Web Analytics