torsdag 26 juni 2008

Sommarens smartaste än så länge

I gårdagens sommar-program i P1 märkte vi hur Fredrik Härén istället för att som brukligt spela massa låtar mellan pratet ha med korta bitar med fågelsång. Det fina i... ehh kråksången är att det då är fritt från upphovsrätt och får sändas fritt i podradioversionen - som annars bara bjuder på ca 10 sek av en låt. Genom att sända kort fågelsång blir inte bara podversionen identisk med den radiosända, utan även vidare:

  1. Han får mkt mer tid om att prata om sina käppkästar såsom globalisering och hur vi borde lära av Asien - då totala tal-tiden ju blir mycket mindre om man spelar musik. (Jämför exempelvis pod-programtiderna 1h 24 min Härén med 48 minuter Lennart Johansson eller 45 minuter Maj Briht Bergström-Walan.)
  2. Han slår enligt honom själv därmed också ett slag mot snuttifierigen i samhällen - samtal som blir kortare, politiker som klipps ner etc.
  3. Han gör även ett inlägg till upphovsrättsdebatten - markerar att en sak som musik i poddradio-borde kunna lösas bättre av Sveriges Radio.
Smart!

Däremot går han i och för sig miste om att göra det avtryck som bjussandet på ens musiksmak kan göra. Musik kan många gånger säga mycket om den personlighet som säkert är viktig för att sticka ut när vi konkurrerar med superambisiösa välutbildade hungriga på alla de nya snabbväxande marknaderna. Avtryck gjorde Fredrik ändå med bestämdhet - med eller utan musik! (Har man dock inte en musiksmak är det nog mycket bättre att göra såhär av andra skäl, istället för som Göran Persson om jag minns rätt låta en kompis välja musiken.)
  • Sommarprogrammet i fråga.
  • Fredrik Härén på Kunskapens Dag (Youtube)
  • Är det nån som har Sommar-programmet med Jan Stenbeck från nån gång tidigt detta decennium - maila gärna!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har just lyssnat på Fredrik Härén i min iPod och tycker att det är det mest givande Sommarprogram jag nånsin hört. Verkligen skön blandning av insikter och inspiration på ett gripande, personligt sätt!
Och jag håller helt med Fredrik om det absurda i podversionens upphovsrätts-stympning på musiksidan.

Men är det inte dags för SR att ta Sommar till version 2.0?
1. Jag vill debattera både med Sommarprataren och andra lyssnare, det behövs ett forum på Sommarsajten.
2. Saknar möjlighet att spola framåt/bakåt i pod-programmet, t ex för att repetera nåt man inte uppfattade.
3. Saknar att kunna skriva in taggar i programmet som jag sedan kan maila till vänner och skriva typ "Lyssna här på när Fredrik talar om..."
4. Saknar en kapitelmeny där jag kan hoppa direkt till olika delar.

 
Clicky Web Analytics