tisdag 11 mars 2008

Testa Prfekts TypeAlyzer vetja!

Att ha en bra nisch man gillar att skriva om utan att tröttna samt är duktig på är nog ett vinnande koncept för att sticka ut ur bruset. Mattias Östmar som driver PR-fekt-bloggen levererar så gott som dagligen sköna insikter inom sociala medier, medieanalys och PR under parollen psykografi som han har mutat in som sitt område.

Den som iaf öppnat en bok i ämnet marknadsföring känner till olika sätt att rubricera kundgrupper/konsumenter efter olika demografiska variabler såsom ålder/geografi/inkomst. Det kan dock bli så fel:

Om man vore exempelvis marknadsförare av mobiltelefoner och skulle approacha kvinnor skulle enligt traditionella måttstockar tjejer som Linda Rosing och Linda Skugge tillhöra samma målgrupp: Inte bara namnet lika - båda är kvinnor, 25-35 år, bor i förorten, liknande inkomst, småbarnsföräldrar etc. Ändå så är nog motsatsen dem emellan lika diametral som sättet de kommunicerar på. (även om bägge har förekommit på utvikningsfoton samt har min nja fulla respekt.. se ex Skugges nya sajt Vulkan)

I en tid där det skrivna ordet och mängden tillgänglig information nog står på sitt absoluta maximum världshistoriskt sett, skulle det därför vara kungligt att med deras texter: Skugges krönikor eller Lindas självbiografi (kanske iofs spökskriven he he) maskinellt kunna dra värdefulla slutsatser. Ruggigt spännnande fattar ju vem som helst... Det är alltså det som Mattias nu har gjort... På bloggen har han uppdaterat oss om sitt arbete att genom ett text-analysverktyg dra försöka dra (psykologsiskt traditionella) slutsatser om exempelvis en bloggförfattare: Här är hans första utkast till ett verktyg: Checka!

Man skriver helt sonika in en URL sen granskas textinnehållet där efter Carl Jungs (wiki-länk) och Myer-Briggs (mor-dotter - det visste ni inte va) olika typer . Jag provkörde min egen blogg för att testa och fick resultatet "Temperament" Strategen (NT) och Jung-Myer-typen INTP. (* Skattat enligt fyra binära dimensioner, se nedan)

Till saken hör att själv har varit rätt intresserad av det här innan... gjort tester på nätet vid ett flertal tillfällen, exempelvis detta (gratis) samt även vid vissa rekryteringsprocesser fått genomlida he he liknande. Genomgående har då resultatet blivit ENTP. Med andra ord är Prfekts verktyg i sin betaversion ganska så träffsäkert. I alla fall så fick den 3 av 4 rätt när det gällde mig... om jag nu ska lita på mina tidigare testresultat. - Detta alltså bara genom en snabb gratiskörning av det jag skrivit här, inga djupintervjuer eller formulär. Imponerande!

Hänger dock upp mig lite på I vs E. För nytillkomna tittare (se wikilänken för introduktion) så står det alltså för Introvert vs Extrovert... det handlar alltså inte om huruvida man är ett mobboffer eller poppis...men snarare varifrån man får energi: av andra människor eller genom sig själv. Jag skattades ganska hårt åt I-hållet på Prfekts verktyg... (procent anges) intressant..

Kan det vara så att en blogg per definition är tämligen introspektiv, självcentrerad etc.. och att verktyget som kollar hur man uttrycker sig märker det? Testade förresten på ett par andra bloggar också och strategen N-T verkade vara ett tema för alla. Är det bloggares särskilda fallenhet... eller är något med verktyget som kan trimmas... Kanske måste man vikta värdena efter vilken typ av text det är...? Skruva ner nördindikatorerna ett par grader när det gäller teknikbloggar.... :)

En intressant invändning är huruvida det kanske är så att alla tester där man själv fyller i questionnaires/klickar i radio buttons etc kanske har en viss skew och att det som Prfekt levvar är det objektiva...?

Hursomhelst.. gillar detta skarpt... För att komma tillbaka till Linda/Linda-exemplet... Tänk er framtiden när ett sånt här verktyg finns för ett mobilföretag som vill göra guerillamarknadsföring genom nå bloggare.

  • Hur ska respektive Linda approcheras för att dom ska gilla det man skriver?
  • Fattar dom beslut genom perception av nya intryck eller utgående från magkänslan/tidigare erfarenheter?
  • Ska man måla upp en vision eller röra sig med relevanta detaljer?
I en värld där tipping-point/connectors/power laws/fas-transitioner verkar vara det som gör skillnad och hävstång kan det här - ett systematiserat sätt att kategorisera påvekare - vara det bästa sen skivat bröd. Skiter i huruvida det här är en bärande affärsidé eller bara ett avancerat länkbete ...Ska bli spännande att följa utvecklingen. Verktyget behöver måhända ytterligare ett par iterationer... kanske alla vi härute kan hjälpa till i arbetet. hur som helst.. ifall det här var en aktie publically traded så skulle jag nog försöka haffa iaf en smärre andel. :)

EDIT: nu blev det här helt fokuserat på att kategorisera människor för marknadsföring. Här listas massa andra bra tillämpningar.

- - -

(*) Hoppas ni har testat era MyerBriggs-typer... annars gör det... Exempelvis testet i länken här - kommer ge resultatet i form av en beskrivning av dig som känns som ett perfekt horoskop eller som om din bästa vän skulle skrivit en A4 om dina innersta egenskaper där de talanger som du själv håller som främst i dig förmodligen kommer lyftas upp i provsvarets beskrivning. Annars om du har en blogg - ta en second opinion med Mattias verktyg.

4 kommentarer:

Kristofer Mencák sa...

Hej,

jag fick precis samma resultat som du, och spontant känner jag igen mig ganska så väl i beskrivningen.

Vad gäller influentials/connectors så har ju Duncan Watts kommit fram till att de inte är sååå viktiga i alla fall. Läs gärna här (självpromotion): http://www.nephila.se/blog/2008/02/26/inflytelserika-kontra-medel-svenssons/

Mvh,

Kristofer

Anonym sa...

Kul att du tycker det är intressant!

"Kan det vara så att en blogg per definition är tämligen introspektiv, självcentrerad etc.."

Jag tror du har rätt där. Eventuellt är bloggande en introspektiv verksamhet i sig. Jag fundrar på om vi kan komma runt det genom att träna upp klassificeraren på externa resp. introspektiva iakttagelser (t ex "såg cool idé på sajten X" resp "en sak jag funderat på..." möjligen. Som vanligt handlar det om stora mängder konsekvent träningsdata. Men det är möjligt att det kräver ytterligare en annan approach, jag är också lite inne på att Myers-Briggs missförstått E/I-variablen som Keirsey påstår och att det egentligen inte är en objektivt observerbar faktor. Men det finns nog en väg runt det också i så fall. Tack för tipset - vi jobbar på! :-)

Anonym sa...

Filmen med Persbrandt hette Himlens HJärta.En skum annorlunda film. CIAO

Carl-Johan Sveningsson sa...

Enligt ett gammalt test är jag ENFJ.

Tänkte bara säga att det är grymt svårt att hålla reda på de gånger du länkar till mig, jag tror jag viftat bort det några gånger som "äh, det är blogrollen", men tack för uppmärsamheten hursomhelst! :-)

 
Clicky Web Analytics