fredag 9 november 2007

Vad ska det va bra för?

Samma tjejkompis som hela sommaren menade att Facebook inte var nåt man behövde eftersom det inte hade nån praktisk användning kunde sen inte motstå grupptrycket och sajnade in lagom till höstlöven.

Nu idag när jag såg "... asks: Är det någon som ska åka bil från Stockholm till Jönköping ikväll?" log jag.

Genom ett klick når hon 100 kompisar för att åstadkomma något som sparar pengar, miljö och är mer socialt. Hon har hittat ett värdeskapande. Länge leve tekniken! Inte för det nya i sig utan för användbarheten och nyttan. För bra saker såväl som för dåliga... (hur når man annars ut tillvärlden om inte på Youtube om man ska begå vansinnesdåd...)

Det här inlägget handlar alltså om självklarheten, mognaden i hur Internet är en del av vår vardag.

Vad gör man förresten om man är en leverantör av fysiska brev och ser hur alla börjar använda email...? På engelska Royal Mails hemsida betalar man enkelt porto och får en pdf man kan printa på kuvertet direkt med adress och allt. QR-koden som scannas ser till att den bara kan användas en gång! När det blåser upp till storm bygger vissa vindskydd, andra bygger väderkvarnar.

Internet gör också
att Andreas Viklund, en webbdesigner i Jokkmokk tack vare sina populära webbsidemallar (1,7 miljoner nerladdade) nästa år kommer försörja sig själv och sin tjej på det.

För den som vill läsa nåt skrivet med lite mer eftertanke än dessa ihopkrafsade rader - kolla in Beta-Alfas Med en fot i Framtiden.

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics