måndag 3 september 2007

AARRR!

Sprang över en presentation med namnet Pirate Metrics for Marketers [.ppt] på Dave McClures blogg Master of 500 hats. Bloggaren är en Silicon-Valleyprofil som fungerar som rådgivare till startups och 500 hattar är förstås alla de olika roller man måste klä sig i när man ska bygga en verksamhet.

Rubriken för presentationen, piratens utrop AARRR, är akronymen för de fem olika steg eller mått som användarna av en sajt kan segmenteras i:

A: Acquisition - via vilka kanaler kommer dina användare?
A: Activation - Hur många av dessa får en bra start på din sajt?
R: Retention - Kommer dom tillbaks senare?
R: Referal - Gillar dom den så mkt att dom rekommenderar den till vänner
R: Revenue - Kan du tjäna något på deras besök?


Statistik kan användas till det mesta och fortfarande yvs många över hur många hundra-tusen träffar de har per dag och liknande utan att vidare bryta ner detta i fler steg. Att se det hela som en tratt som smalnar av kan göra att man bättre förstår vad som händer på vägen. Då kan man också mer riktat gå in och försöka stödja det steg som falerat, hitta den trånga sektionen. Kanske handlar det om att göra sista steget i en webb-butik enklare så att procenten varukorgar som inte leder till köp halveras. Grejen är att om du inte mäter saker så kommer du aldrig få veta.

Gratisverktyget Google Analytics ger förresten bra stöd för det här. Genom att lägga upp olika ""goals" på din sajt kan du se vad som händer i varje steg i din "funnel visualization".

Andra sättet att se på det här är hur man ska värdera olika rörelser. Skulle gärna vilja lära mig mer om hur man gör due dilligence inför ett uppköp på valfritt community. Det knepiga måste ju vara att ha tillgång till andras statistik.

Tredje sättet man kan tolka det här på är att för att bygga pyramiden hög måste man, även om man är expert på att behålla sina användare ha en bred bas. Väldigt bred. OK det beror kanske lite på om man har cash flow fokus eller bara vill bygga ett stort user-base-slott men som sagt.. man ska inte låta bli att se exakt VILKA användare det verkligen är som skänker värde till sajten.

2 kommentarer:

Christian sa...

Bra post. Gillade bilden. Kändes som en nedkokad marknadsplan för ett internet startup!

Martin sa...

Ja, vad är det som stoppar dig... eller mig :) Rakt av, execution!

 
Clicky Web Analytics