Det verkar inte ha uppmärksammats, men ser man på Stardolls about-sida framgår att den svenska sajten idag eller igår har passerat 60 miljoner medlemmar, vilket ju är en festlig milstolpe. Grattis! Skoja inte att det går undan heller, det var så sent som i februari som 50 miljoners-strecket passerades, dvs 20% tillväxt på mindre än 100 dagar. Bland annat aggressiv banner-annonsering skulle jag tro är en av orsakerna (eller är det bara jag som ser banners överallt?)
Vänder vi oss till Wikipedia ser vi att det blott finns 23 länder i världen som har fler än 60m invånare. Stardoll Nation är fortfarande mindre än Vietnam, Frankrike eller Japan, men det finns alltså fler medlemmar på sajten än det exemeplvis finns Spanjorer eller Polacker. Om den starka tillväxten fortsätter kommer Stardoll efter sommaren ha mer än 1% av jordens befolkning på sajten.
Förresten, vad är genomsnitts-veckopengen för de 60 miljoner tjejer som brinner för sajten och hur stor del av del lägger dom på klippdockor, dvs Stardoll Nation's BNP? Now, you do the maths! :)
torsdag 20 maj 2010
Stardoll 60 miljoner medlemmar!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Vi är bara lika stora som Island, känns ganska futtigt i sammanhanget. :)
It's all about framing bro... i så fall är ni ju... ehh Sveriges tredje största stad. :)
Jag jobbade med en webbtjänst som hette Kindo. Första tiden var det typ: "ahh jag tror nog alla våra användare skulle få plats i det här rummet", sen växte det och jag gillade att fortsätta ha nåt att jämföra med.
Ungefär som Mattias på Bloglovin som i presentationer brukar använda "multiplar av fullsatta Globen" som yardstick. Typ: Den här bloggerskan har sex Globen med tjejer som läser henne varje vecka.
Människan har svårt för stora tal.
Kikar förreten på KaraokeParty nu!
Kul att du kollar på oss också.
Jag har länge undrat vad som gör Stardoll så viral. Jag skulle ändå vilja påstå att vi har en produkt som har samma potential men vi får ändå inte samma tillväxt.
Det kanske ligger nåt i det du säger, att de inte är virala men att de snarare lägger mycket pengar på marknadsföring.
Alltså "viralt" är ju trevligt men det är bara en av många sätt att få trafik på och jag tycker man ofta pratar för mkt om det.
Nu vet jag inga detaljer, men förmodligen är inte Stardoll speciellt viralt alls, precis som de flesta webbtjänster inte är virala. (Dvs varje nu användare leder automatiskt till rekryteringen av fler än en till användare.)
Ser man det som en enkel tratt där man får in nya medlemmar till en viss genomsnittskostnad och har en idé om hur man ska monetarisera dessa till något som ger, eller "i morgon" kommmer ge mer pengar än så, ja då är det bara att speeda på. Problemet för mindre företag är kanske kostnaderna dessa olika metoder varför guerilla-marketing, blog outreach, försöka skapa buzz bland early adopters och skruva på den viraliteten blir alternativ.
Stardoll har ju dragit in $10m genom åren. Blir kanske lite enklare då. Dock har dom fått dessa pengar först när man visat proof of concept på ett antal viktiga KPI:er (CPA, tillväxt, monetarisering, potentiell marknad) för sina investerare.
Lycka till! Ska ut i solen nu, men en annan dag sjunga lite karaoke :)
Skicka en kommentar