söndag 13 december 2009

En bok till en bloggvän - Årets virala julklapp

Digital läsning i all ära, men bokstäver på döda träd kommer att hålla fanan högt även nästa decennium (om inte annat för min konsumtion) och nu när det blott är knappa två veckor kvar till jul tänkte jag försöka skapa en jul-stafett för att sprida kärlek via #julbok till bloggare man gillar!

Boken som jag skulle jag vilja ge bort är The Viral Loop av journalisten Adam Penenberg (wiki-länk). Den recenserades nyligen av en av mina favoritbloggare Andrew Chen och jag köpte den på Hedengrenska efter att ha sett hur den går på djupet i det som är en viktig del i många startupers marknadsplaner - antagandet om att man ska kunna få något att "växa hockey-klubba". Bokens hemsida - författarens hemsida. (Läs förresten mer generellt om viral loopsKristofer Mencáks blogg!)

När jag jobbade med släktträdsajten Kindo var det just de här sakerna vi försökte skruva på och i ärlighetens namn var det ganska svårt att få igång en dylik viral prärieeld. Detta kompenserade vi dock genom att "planetera många frön", något som är andra komponenten i det hela. Ändå är det fascinerande att se hur effektivt det blir när själva kärnan i den virala loopen är på plats med en koeffiecient större än 1. Detta exemplifieras i den här boken i case som man kan läsa för sitt nöjes skull eller med ett direkt lärande-syfte:

  • Offline: Tupperware, Ponzi-scheman
  • Marc Andreessens företag: Mosaic/Netscape, and Ning (nämndes av
  • Bubbel-erans företag: Hotmail, eBay, PayPal, HotOrNot
  • Web 2.0 startups: Flickr, YouTube, MySpace, Bebo, Tribe, Tagged
  • Widgets och appar: Facebook, Slide, RockYou, Zynga
Den som får mitt exemplar av boken är Christian Rudolf som ett ödmjukt tack för hans många läsvärda bloggposter genom åren. I senaste fredagsfilmen Learning FridayDisruptive (kanske kan boken ge inspiration till en kommande whiteboard-session?) pratar han själv om kriterier för bra företagsbloggande - vilket även råkar vara fem punkter som väl passar in på honom själv:
  1. Skriver för en specifik person (Ja - bra och fokuserat skriver han med Peter och Nicolai för personer intresserade av entreprenörskap kryddat med hands-on tekniker för lyckas på webben)
  2. Är social (som få! Den läsarskara Disruptive har är engagerad och kommenterar)
  3. Är en resurs (den sociala biten av SEO och länk-tänk utvecklar han initierat)
  4. Är genuin (behövs skåningar med bullrande, avväpnande skratt häruppe i huvudstaden :)
  5. Samt bidrar med omvärldsbevakning.
TACK och God Jul!
- - -

Om DU som läser nu vill vara med på jultemat "En bok till en bloggvän", gå då in på valfri nätbokhandel, lägg en beställning och berätta sen vilken bok du ger bort - samt till vem. Länkar du sen hit kommer jag märka det och efter hand uppdaterar jag längst ner i den här bloggposten. Stafett blir det sen även ifall du uppmuntrar den som ska få boken att själv ge bort en i sin tur! (Det är ju roligare att ge än att få). Jag själv gör det här för att jag gillar böcker samt vill testa ifall en sån här grej, lite på bokens tema kan få spridning innan vi alla går på jullov. :)

PS1: Skicka gärna flera böcker om du vill (flera virala frön).
PS2: Naturligtvis kan även en mottagare ge en vidare bok innan man själv hunnit få sin från Adlibris (så kortas virala "generationstiden" he he)
PS3: Varför inte twittra "Gå med i stafetten http://to.ly/E5i och ge en #julbok till en bloggare! Se vad jag ger @mottagarnamet på (din bloggurl)" ifall du vill!
PS4: Är du första gången du hamnat här men ändå läst hela vägen hit ner tycker jag du borde prenumerera på den här bloggen!

Bloggare som har givit bort böcker eller skriver om det här än så länge:

4 kommentarer:

Christian sa...

Martin

Det var väldigt snälla ord. Precis sådant man vill vakna till!

Vi äter en lunch innan julafton. Jag åker till skåne morgonen den 23. Jag har en annan grej till dig också, den kommer upp ikväll!

Sanna sa...

Hej Martin,

vilken grymt bra idé! Jag har nu bloggat om det hela, twittrat ut det och bok är skickad till en bloggvän!
här är inlägget:

http://www.salamanderpm.se/2009/12/14/en-bok-till-en-bloggvan-arets-virala-julklapp/

Martin sa...

Christian - gärna!

Hej Sanna - kul att du gillar idén och vill vara med. Har uppdaterat nu med ditt inlägg. God jul på dig!

Anonym sa...

Ifall man vill lära sig att skapa en marknadsplan så finns det en bra guide på: http://www.marknadsportalen.se/skapa-en-marknadsplan

Ett tips bara! :-)

 
Clicky Web Analytics