söndag 29 mars 2009

Robinson med i leken

Som liten var det kul att kika bland gamla saker som ens föräldrar hade kvar i lådor. Några prylar som jag själv sparar för kommande generationer är mobiler jag haft (Nokia silverfisken mmm), tidningsomslag från stora händelser (9/11, Obama etc) samt he he en TV-tablå som jag rivit ut. Trots att det naturligtvis finns värde i broadcastad media, exempelvis sociala benefits som den sammanhållning och kaffemaskin-effekt det skapar tror jag den på sikt när det gäller serier mm kommer bli lika anakronisk som mammas räknesticka.

TV på nätet har ju funnits länge men på ett personligt plan var det var nog under 2008 som jag verkligen såg det som ett alternativ och eliminerade nästan all schemabunden tittning. Efter en vecka på resande fot sjönk jag idag ner med laptopen och kikade på TV4Replay:s Robinson och la märke till ett par saker (sorry om jag är late to the party): Först såg vi programmet igenom de reklam-overlays (se till vänster) från McDonalds och SAS, vilket borde bygga på Videoplazas lösning. I december slöt man avtal och TV4 är sen dess största kunden. Här skriver Arctic Startup (som snart har ett Stockholms-event) mer.

Vidare såg vi hur TV4 nu uppmuntrar till fortsatt diskussionen kring programmet i kanalen #robinson på Twitter. Lite intressant hur man liksom släpper kontrollen över flödet genom att inte hosta den själv i ett forum exempelvis. Detta vägs säkert upp av creddfaktororn man får, dessutom slipper man moderera.

En del personer kommenterar att det är för mkt reklam (men då borde man jämföra i minuter med tv-versionen), andra för en metadiskussion om twittrandet eller webblösningen mens de flesta bara kvittrar på om programmet. Det sista är väl beviset om något att tekniken inte är nåt speciellt i sig utan har nått iaf early majority och betraktas som självklar. Mikrobloggen har klarat folklighetens lackmus-test!

Samma #-kanal finns även på Bloggy, vars grundare Jonas härom veckan blev utsedd till Sveriges 9:e hetaste entreprenör. Nu hade jag ingenting att göra ville jag gå metodiskt tillväga och gjorde därför en mini-undersökning: Om man mikroblogg-söker på Twingly på #robinson ser vi att av de 100 senaste inläggen kommer av dessa 55 från Twitter (som då i två veckor har pushats för på en av landets största sajter) men hela 45 från hemmabygget Bloggy. Intressant. Kan vara så att Bloggy med sina strängar inbjuder till mer samtal och kommentarer mm så att varje enskilt inläggs kommentarer drar upp statistiken, eller att folk har sina flöden dubbelt - men starkt jobbat av Bloggy att dra så jämt skägg med Goliat-konkurrenten.

Ok, erkänner, det här var mest ett krystat skäl till att få med en bild på Robinson-Mika på ett hörn, men kommer nog i alla fall bli sista posten om dokusåpor på ett tag såvida typ inte Mark Zuckerberg är med i Big Brother :P. Seså, adda mig nu på Twitter eller Bloggy!

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics