torsdag 17 juli 2008

Stora talens lag 2.0 från en metafårskalle

När jag var liten, antalet kanaler på TV var två och man surfade genom att bläddra i "Lilla Focus", eller möjligtvis nåt lexikon där man endast ägde gratisdelen band 1 (det är därför vi blev experter på Andra världskriget men inte Första), var det lokala Stadsbiblioteket the shit. Där förläste man sig på hyllorna T, U, V i SAB-klassificeringssystemet och gillade speciellt såna där knep-å-knåp-grejer eller böcker med oväntade fakta som man kunde droppa för kamraterna. Ett exempel kunde vara:

Hur stor är chansen att du, när du läser dessa rader, andas in samma molekyler som Julius Caesar hade i sina lungor när han pustade - "Även du min Brutus"?
Svaret skulle då vara 99.99% eller liknande, som kvantifieras som i snitt 60-200 molekyler beroende på upplägg. Härledningen är tämligen basal - Under antagandet att luftpusten hunnit sprida sig jämnt runt jorden samt det faktum att antalet molekyler i en dm^3 luft är så enormt stort kan man på baksidan av en servett teckna hur det nog är rimligt. En moleyl är alltså så mkt mindre i förhållande till en liter luft än vad en liter luft är till atmosfären.

Minns ändå hur jag hade riktigt svårt att acceptera detta som kändes så kontraintuitivt.





Varför skriver jag det här?
Jo, härom dan blev jag påmind om grejen med Caesar och andetag när jag höll på och ladda ner en grej från nätet som bestod av massor av underkataloger och kanske 300 delfiler (EDIT: Mitt juridiska ombud vill att jag ska skriva att det rör sig om icke-upphovsrättsskyddat material). Även om totala procenten som var nerladdat var nästintill 100% var det inte en enda av alla filer i mapparna som var fullbordad. Då slog det mig - Samma sak här som med Caesars andetag fast på ett annat sätt. Bittorrent-protokollets upplägg blir som molekyler i atmosfären och vi kan tillämpa stora talens lag.

Tänk vad rätt analogi eller val av metafor kan hjälpa till att sätta det mentala fingret på plats.

On the same note, ni kanske känner till Wason Selection Task, det klassiska experimentet med spelkort med två sidor där ett ganska komplicerat logiskt pussel som vanligtvis 80-90% av testpersoner svarar fel på kan bli superenkelt när man stoppar in frågeställningen i en vardagligt sammanhang som man kan relatera till.

Det kan också handla om
hur du väljer att designa din hemsida och förenkla processer genom välja rätt metaforer. Det var bara det jag vill ha sagt. :)

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics