onsdag 7 november 2007

Skapa en Wiki på två minuter

Under jakten på olika wiki-program att installera på en webb-server sprang jag över någonting annat enklare: pbwiki.com- en webb-tjänst som på några sekunder låter användaren skapa och skräddarsy sin wiki. Den kan antingen vara lösenordsskyddad eller öppen och med lite templates, fantasi och några minuters jobb har man en basfunktionell sajt uppe som man kan dela med sig av.

Många extrafunktioner kräver att man uppgraderar kontot men även gratisversionen är vara en rivstart till en intrawebb för det där lilla företag, delat verktyg för att samla kunskap eller vad som helst. För de som inte har använt det iofs wiki-markup-språket kan pbwikis möjlighet att ha en WYSIWYG texteditor vara ett plus. En demo:



Vet ni några andra sajter som är bättre så hojta!

Jag är sugen på att skapa en e-bok som skrivs av användare... Har ämnet specat... något som kommer passa yngre. Med en community-funktion skulle man först kunna ha omröstningar om kapitel och avsnitt att ha med sen får man fylla in och förbättra! Antingen övertalar man ett förlag att vara med i processen och får sen tryck, eller så gör man allt själv. Tror outreach och uppmärksamheten kan bli rätt bra! Vad sägs? :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lysande idé med att skapa en bok tillsammans med andra i en wiki! Ska bli spännande att följa om du drar igång det.

Carl-Johan Sveningsson sa...

Kul idé!

Jag som trodde jag var wikismurfen - vad tror du om pbwiki vs. wikidot? Jag har ju blivit lite besviken på wikidot, menmen...

Förresten, wikipatterns innehåller en rad bra lärdomar om wikis, läs dem!

 
Clicky Web Analytics