tisdag 5 oktober 2010

Google-nyheter i september du borde ha koll på

Ja... September var en intensiv månad för de som följer nyheter från Google. Ett axplock är:

  • En brand update under första veckan av september, där starka, starka varumärken, istället för att bara kunna max två träffar per "sökresultatsida" nu kan äga en SERP totalt. Söker man exempelvis på IMDB ser vi att 8 av 10 träffarna är från deras egen domän, Apple får sex resultat, så även Spotify. En stor förändring. Lyssna här när Ross och John från grymma podcasten SEO 101 pratar om detta.
  • Google Instant - kan man tänk mycket om, läs exempelvis Nikke eller Sökmotorkonsult. Säger dock nog själc som Kinas förrförra ledare Deng Xiaoping sa när han blev tillfrågad om betydelsen av franska revolutionen: "Det är för tidigt att kunna uttala sig om." Eller förresten - sättet som suggest-grejen trycks ut i formuläret gör skillnad. Eventuellt minskad andel longtail-sökningar ifall folk styrs mot de vanligaste i toppen. Annars vet jag inte.
  • Googles nya URL-förkortare som Joakim skrev om och länkade till en bra artikel. URL-förkortaren är en me-to-produkt säger en del. Jag ser det som att Google får veta ännu mer om de (väldigt sällsynta fall) person A skriver en länk till B till sajt C utan att någon är inloggad på googletjänsterna. På en SEO-konferens var det en snubbe som menade att alla som jobbar med nätet borde ha sin egen URL-förkortare. Jonas Lejon lär dig hur.
  • Ja... det var bara några saker jag ville ha till protokollet. En till ny grej är förresten att Google släppt en sajt där man berättar om nya saker. Håll koll på den!
Dock... ibland är det inte nån webbsajt eller twitterflöde som tipsar en om nyheter utan den egna upplevelsen. Nu i helgen har jag observerat ett intressant fenomen - hur Google har börjat experimentera med pilar som markerar första resultatet. Det syns bara när jag är inloggad samt surfar från en UK IP-adress. Har ni sett nåt liknande? (Se bild nedan). För mig är bilden tydlig - den sätter min uppmärksamhet på toppresultatet och tigger mig om att klicka på det.

Folk brukar ju referera till - olika klickdistributioner som tumregler för att höfta hur många procent av klicken som olika positioneringar ska ge. Slutsatsen är - du måste vara i toppen - ettan får minst 40-50%, go big or go home. Jobbar du med ett starkt varumärke borde du säkert dra 55-75% av klicken på dina varumärkesrelaterade ord, annars gör du nåt fel.

Alltså, som om det inte var nog innan, En adderad pil som bara är till för att förstärka den effekten kommer att göra effekten tydligare. Den första brand-updaten ovan gör ju dels att ett varumärke belönas med massor av fler träffar (vilken kanske inte är mer än rätt). Kombinerar man detta med den här pricken ovan (ifall den rullas ut bredare... nyheter testas ju i smyg hela tiden och har inte läst om några som sett denna) blir det en ännu mer förstärkt effekt. Det här kommer göra skillnad.

En bonusspaning är att fundera på vad det får för skillnad när det används på annonser. (jo jag har sett pilen på adwords högst upp också). Driver mkt trafik till de betalda annonserna. Ställer också höga krav på Googles relevanta matchning.

Rudolf på Disruptive undrar vad Google vill men är nog inne på egentligen ett liknande tema. "Jag tror medialandskapet sakta men säkert kommer gå mer och mer i riktningen att du måste förtjänas att synas och de företagen som väljer att aktivt göra detta kommer belönas både i nuet men ännu mer i framtiden" - Ovanstående varumärkesuppdateringar samt experiment med pilar är säkert tecken på detta.
- - -
PS1: Mer exakta saker om dina sökningar kan du förresten se i Google WebmasterTools panel Your Site on the Web > Search Queries - en sann pärla om du av en händelse skulle missat den. Google Analytics ger dig klicken du fått.. Webmastertools visar klicken du missat (hur många impressions din sajt fått i sökningar och hur många procent av klicken du fått.) Kvällens ledtråd förutom att jobba på rankingarna - se över dina metadescriptions - ditt inbjudningskort till festen.

3 kommentarer:

Andy sa...

Pilen är faktiskt ett sätt att kontrollera sökresultatet med hjälp av tangentbordet. Upp och ner för att flytta pilen och enter för att besöka sidan.

Martin sa...

Hej Andy - ja jädrar så kan förstås vara. Har du sett det dokumenterat nånstans? När du säger det kommer jag tänka på att det liknar nån form av gmail-labs-plugin jag testade förut.

Tack!

Andy sa...

Ja Google skrev om det på sin blogg häromdan:
http://googleblog.blogspot.com/2010/09/fly-through-your-instant-search-results.html

 
Clicky Web Analytics