onsdag 15 september 2010
Subdomän vs Subdirectory + Google om brands
Jag har inte slutat blogga, bara varit borta ett tag på en av mina drömresor - transsibiriska järnvägen. Nu är jag tillbaks och tänkte skriva lite om en fråga som jag ibland får, nämligen subdomäner kontra subdirectory - exempelvis om någon funderar på att lägga till en blogg till sin sajt... Ska det då vara blogg.sajt.se eller sajt.se/blogg. Här är lite hur jag tänker: En subdomän betraktas delvis som en egen domän i sökmotorerna. Det är både bra och dåligt.
Jag tycker för att summera att subdirectory generellt är bäst!
Förresten... Redan förra året videopratade Googles Matt Cutts om hur brands skulle få mer vikt i sökmotorerna vilket innebar att varumärken började ranka bättre på sina egna termer mm. Men inte bara det. Nu senaste veckan har det hänt grejer igen på temat som har med vi skriver om nu att göra. Nyheten är att för riktigt starka varumärken kan fler än två sidor från en domän visas.
Hur det här har svängt fram och tillbaks visar hur snabbt saker ändras i den här världen. Förmodligen är jag knäpp som tycker att försöka tolka det här är bland det intressantaste som finns :) Har jag förresten missat nån dimension i ovanstående? Kommentera gärna!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar