onsdag 15 september 2010

Subdomän vs Subdirectory + Google om brands

Jag har inte slutat blogga, bara varit borta ett tag på en av mina drömresor - transsibiriska järnvägen. Nu är jag tillbaks och tänkte skriva lite om en fråga som jag ibland får, nämligen subdomäner kontra subdirectory - exempelvis om någon funderar på att lägga till en blogg till sin sajt... Ska det då vara blogg.sajt.se eller sajt.se/blogg. Här är lite hur jag tänker: En subdomän betraktas delvis som en egen domän i sökmotorerna. Det är både bra och dåligt.
  • Om du har en fin-fin blogg som får massa inlänkar naturligt kommer inte värdet av dettaf förenklat sett spilla över på samma sätt till resten av din sajt ifall den är en subdomän.
  • Däremot kan det vara bra ur andra perspektiv. Exempelvis visar Google bara max två resultat per domän på en söksida... dvs första sidan i google, eller för den delen andra-sidan. (Läs vad Matt Cutts skrev 2007 om sk host crowding. ) Det betyder alltså att du kan bara få max två sidor från din företagssajt, om låt oss säga rörmokeri att komma upp på en sökning på "rörmokare södermalm". Om du dock har en blogg på en sub-domän kan även den ranka så du får mer dominans i sökresultatet skulle teoretiskt kunna ha tre eller fler resultat listade på samma term... dvs stjäla fler klick. Vissa poker-sajter utnyttjar det här väldigt väl.
  • Har du dock inte två undersidor redan som rankar på samma term så kan bloggen som ett subdirectory istället hjälpa dig att få en så kallad dubbelträff. Google funkar som så att om du rankar etta på en term och sen har en annan sida rankar på samma sida av sökresultatvisningarna så sugs den magnetiskt upp och presenteras som tvåa efter din etta. Dvs... man kan gå från att ha placeringarna 1 och 11 (dvs sida två) till att gå till 1 och 2 såfort den andra sidan klättrar ett steg till nr 10. Detta kan lätt vara ditt blogg-inlägg ifall du tänker på hur du skriver titlar, rubriker och innehåll.
Jag tycker för att summera att subdirectory generellt är bäst!

Förresten... Redan förra året videopratade Googles Matt Cutts om hur brands skulle få mer vikt i sökmotorerna vilket innebar att varumärken började ranka bättre på sina egna termer mm. Men inte bara det. Nu senaste veckan har det hänt grejer igen på temat som har med vi skriver om nu att göra. Nyheten är att för riktigt starka varumärken kan fler än två sidor från en domän visas.
Hur det här har svängt fram och tillbaks visar hur snabbt saker ändras i den här världen. Förmodligen är jag knäpp som tycker att försöka tolka det här är bland det intressantaste som finns :) Har jag förresten missat nån dimension i ovanstående? Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics