söndag 18 juli 2010

Facebook Q&A-beta samt liknande tjänster

Idag på min Facebook syntes i alla fall för mig en inbjudan i form av en annons till att bli beta-testare. Länken går till en sida som förklarar vad det handlar om - de vill att man ska provskriva ett fråga - svar till något som ska bli en ny funktionalitet på sajten. Ifall man skriver bra får man beta-testa och kan sen få komma till huvudkontoret på besök :)

"As a beta tester, your job will be to ask great questions and provide great answers about your favorite topics. Economics? Skydiving? Relationships? Mexican Restaurants? It's up to you. You'll be the first person outside of Facebook to use this product. Your expert writing will be seen by tens of millions of people — including job recruiters. And we'll bring our best beta testers out to California to tour Facebook headquarters and meet the team."
Det här verkar ha funnits ute ett par veckor - men intressant att se att man vill pröva samma område som Google Answers (nedlagt) Yahoo Answers och Mahalo redan kört på med varierande framgång. En cool startup på området är Quora som faktiskt har Facebooks gamla CTO Adam D'Angelo som grundare. Quora gillar jag starkt - speciellt för att coola early adopter-personer på spännade företag som börjat använda tjänsten besvarar frågor som är ett nöje browsa igenom. Dock kanske man inte alltid vill visa för andra vilka frågor man ställer, och då passar en anonym tjänst bättre. Sen har vi det intressanta faktumet att frågorna ibland säger mer än svaret - du har säkert varit på nån föreläsning med nån intressant kändis där det blir frågestund. Då är det alltid nån jeppe som gillar sin egen röst, håller monolog i en minut och sen kommer med en fråga som mest är till för att visa sig smart. Det här ser jag i grupper och utskickade frågor på LinkedIn där det ibland är fööör många "se på mig-smart-asses".

Jag testade förra sommaren Aardvark (lova att aldrig skaffa ett så krångligt namn till din startup - kommer visst från namnet på ett myrsloks-liknande djur.) som är en tjänst där man får frågor på MSN/chat/e-post men gillade det inte alls pga att man blev så störd stup i kvarten + jag inte såg några incitament till att svara på saker. Jardenberg gillade det dock. Dock verkar det funkat bra eftersom dom köptes av Google för 50m dollar i vintras. Relationen fanns redan på plats då tjänsten är skapad av ex-Googlare.

Det är kanske i ljuset av ovanstående som Facebooks nya test ska ses?
Att Googles förvärv och andra uppstickare får saker att hända? Ja, vill man vara ett av dom största internetföretagen kanske man måste sniffa kring och utvärdera samma typer av tjänster som konkurrenterna. Framgång blir en balans mellan att behålla sitt fokus och triangulera konkurrenterna tillsammans med snabb evolution genom trial and error.

Traditionella problemet med såna här tjänster är ju att skala antalet personer som är aktiva (Aardvark hade i oktober 2009 hade man 90k användare som ställde omkring 3k frågor per dag, vilket inte låter så överväldigande) samt att ge incitament till de som har bäst svar att vara "netto-bidragare" till systemet. Skalbarhet: Initiala användare har ju i alla fall Facebook, liksom hyfsad funktionalitet för att filtrera flöden med olika algoritmer som ger oss mer bilder mm från folk vi klickar på ofta. WIIFM - What's in it for me? I en random Q&A-tjänst eller forum där man bygger upp en auktoritet med tiden genom att besvara folk har man ju egentligen inte någon nytta av denna bekräftelse utanför det begränsade systemet. Varför bry sig och inte bara vara en leecher?Är en Q&A-tjänst smart utformad tar den fasta på det här och liksom Quora låter oss använda våra Twitter-konton eller Facebook-connect som inloggning som en länk till en värld där vi redan har social valuta. Att då koppla den här "expert"-rollen till ett kontext vi redan befinner oss i på Facebook - omgivna av vänner, mingelkontakter och en del kollegor - ja det kanske är det icke-monetära system en framgångsrik tjänst behöver. Så både potentialen till skalbarhet och incitamenten att skriva bra svar finns där. Frågorna som Facebook lyfter fram verkar vara av det mer subjektiva sorten, "hur botar man flygskräck", "hur får man en relation att funka" något som kanske inte har ett rätt och fel svar eller kan besvaras med en wiki-länk, vilket passar formatet. Så... ifall det bara presenteras filtreras på rätt sätt, kanske man är något på spåren...

Nu har jag slängt iväg en test-fråga ("finns det isbjörnar på gatorna i Sverige" he he) för att se ifall man blir antagen. Gör det du också om du vill. Har du redan gjort det och fått höra nåt - skriv gärna en kommentar och berätta!

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics