Nu känner min pappa till Facebook. Det är ett viktigt rundningsmärke.
PRFekt blogg skriver om de fyra teorier om kommunikation som DU bör känna till!


TREVLIG HELG! (nu från Sthlm ett tag)
Bacn är alltså bättre än spam, kan vara personligt skrivna, men inte så bra som vanliga email. Termen myntades på PodCamp Pittsburgh 2 och har sen dess flitigt citerats i bloggosfären. En del kommentarer tycker att uppmärksamheten kring detta är positivt och tvingar företag att tänka över hur man bäst kommunicerar med sina kunder.
Kommer en svensk version av MySpace att bli ett lyckat projekt? Det enda svaret på den frågan är nog att tiden får utvisa det. Med en duktigt sälj- och marknadsorganisation kommer man långt men hela vägen når man bara med dedikerade användare och då måste det hända mer på sajten än en simpel översättning. Och det gör det. Hoppas jag... funderar Emerge tidigare idag.Jag tycker MySpace är fult som stryk. Jag tycker många sajter är fula/onödiga/etc men är naturligtvis medlem ändå, om inte annat än för att få koll. Dessutom gillar jag musiktemat och hur många svenska hiphopartister har sidor där dom bjussar på previews och nerladdningar.
"Myspace satsar stort i Norden och vill vara ”kulturellt relevanta” för varje nordiskt land.
– Målet i Sverige är att lyfta fram svenska användare, svenska band och svenskt innehåll och utöka det sätt som svenskar lever och uttrycker sig online, säger Jonas Lindberg Nyvang, nordisk markadschef."
"Obs! MySpace är en global onlinegrupp. På grund av inställningen kan du inte träffa kompisar och visa innehåll från användare i andra länder."En del i bloggosfären har tagit fasta på MySpace uppmaning om feedback och skickat in mail. Kalla handen har dock varit svaret, läs ex denna konversation på Vem i Helvete. Tror ni MySpace några svenskar som jobbar på riktigt med det här på heltid ifall de mailar tillbaks på engelska? Nu torde arbete förutom översättning iaf pågå med att skapa lokala samarbetspartners och bli en svensk sajt på riktigt. Noterar hur redan MQ ska använda MySpace under hösten i en kampanj. Kanske är det också så att musiken kan bli det starka brohuvudet in på marknaden. Geoffrey Moores biblar Crossing the Chasm
med
"Note: MySpace is a worldwide community. Your choice will not prevent you from making friends and viewing content from users in other countries."
Even the most confident of newspaper bosses now agree that they will survive in the long term only if, like Schibsted, they can reinvent themselves on the internet and on other new-media platforms such as mobile phones and portable electronic devices.
“The biggest enemy of paid-for newspapers is time,” says Pelle Törnberg, Metro's chief executive.
"Most have been slow to grasp the changes affecting their industry—“remarkably, unaccountably complacent,” as Rupert Murdoch put it in a speech last year"
"The big problem is that readers online bring in nowhere near the revenues that print readers do. All but a handful of papers offer their content free online, so they immediately surrender the cover price of a print copy. People look at fewer pages online than they do in print, which makes web editions less valuable to advertisers."
"The secret of making money online, according to Schibsted, is not to rely on news aggregators like Google News and Yahoo!. Three-quarters of traffic to the websites for Schibsted's VG and Aftonbladet comes through their own home-pages and only a quarter from other websites. “If visitors come from Google to stories deep in the paper and then leave,” explains Mr Munck, “Google gets the dollars and we get only cents, but if we can bring them in through the front page we can charge €19,000 [$25,000] for a 24-hour banner ad.” In spite of this, most newspapers still depend on news aggregators."
"...This impression is exacerbated as papers seek to save money by sacking reporters and taking copy from agencies such as Reuters. "
“You won't be able to have many sacred cows...Newspaper companies will have to become more commercial,” says Henrik Poppe, a partner in McKinsey. Some leading titles, including the Wall Street Journal, have recently decided to put advertisements on the front page for the first time."
"The most shocking development for traditional newspapers has been the wild success of free dailies [...] In Europe they make up 16% of daily circulation. Metro calculates that it spends half the proportion of its total costs on editorial that paid-for papers do. In practice that means a freesheet with a circulation of about 100,000 employing 20 journalists, whereas a paid-for paper would have around 180."
Som sagt, läs artikeln här!
Men hur är det tänkt att användarna ska interagera med sidan? I och med att sajten nog snabbt kommer att fyllas med foton är det ju inte så att någon syns bara för att den förekommer där. Säljer man en Opel Kadett på Blocket så visas annonsen för alla som söker på Opel, billig vit bil eller liknande. Tror ni att folk kommer gå in och söka på städer: “Nacka” och sen titta genom alla träffar? Ta Niklas i Falun som fyller 13 år idag. Lägger släktingar upp en grattis-annons till sin systerson och skickar sen länken till alla som känner killen eller förväntas dessa gå in och söka själva. Niklas + Falun + 13 år. När det inte finns tipsa-funktioner och liknande inbyggt skapas många frågetecken…
Det här visar ändå på det stora intresset som finns för att hålla kontakt med familjen och hur viljan finns att vilja dela med sig av bilder, glädja och överraska. Ledorden är trovärdighet, underhållning och en säker miljö!
Det hela berör också en intressant poäng: Vad får mest genomslag, ett foto på en sida i Falu-kuriren som alla som bläddrar förbi kommer att se, eller någonting upplagt på internet som hela världen potentiellt kan komma åt. Det återstår att se ifall deras tag-line “Hela Sveriges Familje-sida” kommer bli verklighet… I så fall är det tack vare den enorma gratismarknadsföring sidan kommer att få på Blocket och Aftonbladet, nr 3 och nr 6 på listan över Sveriges mest populära sajter.
Vad kostade förresten domänen att köpa???
Grattis förresten Niklas i Falun, 13 år idaaaaaag! =)
Uppdaterat: Beta Alfa skriver om Family.se