

Att man själv väljer sponsor ger förväntad hög relevans för klicken är en tanke. För en sajt/person som har ett stort och aktivt nätverk eller blogg kan klick och närvaro och badgen naturligtvis ge en del poäng som sen översätts till pengar . Man bjussar även företagen i fråga på lite goodwill - undrar dock hur många som väljer Nestle på sajten förresten? :O På ett sätt kan det också vara ett sätt för en person att connecta med företaget i fråga och markera det: "Titta jag gillar Apple". Som läsvärda bloggen InternetSociologi skrev i våras förtjänar konceptet att resoneras kring:
"Konsumtionssamhället kan nu få ytterligare nya utposter på Internet. I försöken att skapa nya marknader i det alltmer explicit “sociala” Internet kan nu den enskilda individen bli en reklambärare. (...) Självklart finns det ideologiska konsekvenser av detta, varor från storföretag letar sig på ett nytt sätt ner på mikronivå genom media och flyter in i personens uppfattade sociala identitet".Har ändå sajnat upp nu och ska testa ifall det blir några poäng till mitt syfte One Laptop Per Child, (se Nicholas Negroponte på TED). För att stödja, klicka på widgeten nere till höger eller sajnar upp via denna länk för att själv prova SocialVibe.
Till sist ska man ska inte lura sig själv att man är nån Moder Theresa genom att göra det här. Fortfarande har du säkert en hundralapp i månaden du kan skänka på autogiro nånstans direkt. Såg apropå det ett snajdigt t-shirt-tryck härom dan: Creating a Facebook-group isn't activism. :)
Om man vägrar göra saker som inte är webbtvåkommanolliga kan man då istället hitta annat som ger mer direkt effekt: Förra året i oktober skrev vi om Kiva.org som är en utmärkt sajt där du kan ställa ut mikrolån till exempelvis en fiskare i Uganda som vill köpa nya nät. Henrik Torstensson har rapporterat om sina erfarenheter där: läs inlägg 1 samt uppföljningen. OT: Alla är väl förresten övertygade om att det här snarare skall räknas som en mkt god investering och inte ett välgörenhetsprojekt. :)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar