
Så...
ryktena hade substans.
AOL köper Bebo för $850mn kontant meddelandes det på den soliga östkustmorgonen inte helt oväntat. (
pressrelease)

Nätverkssajten, startad så sent som 2005 av herr och fru Birch (Michael och Xochi) med över
40 miljoner användare globalt, och mkt stark i England (11 mn unika användare) passar fint in i modellen där fler amerikanska internetbolag talar om tillväxt utanför inhemska marknaden. Det blir även ytterligare ett brohuvud på den växande online marketing-marknaden för AOLs ägare TimeWarner där AOLs annonsplattform
A nu kan monetisera på ca 80 mn användare tillsammans med AIM och ICQ. Extra kitt kanske förra veckans lansering av
OpenAIM 2.0-protokollet skapar.
Några benchmarks:- MySpace som 2006 köptes av NewsCorp för $580mn men som enligt Mr Murdoch på Web 2.0 härförledens beskrev: "the value is at least 30 times what it was two years ago."
- Facebook, tvåan som efter att Microsoft tagit en corner fick ett implicit värdering på liknande 15 billar.
- Prislappen per användare kan man ju roa sig med att kika på, ca 21 dollar.. (att jämföras med ex detta...) förresten nästan identiskt med MySpace och även Youtube/Google.
Till sist handlar allt om revenues, eller OK EBITA, vilket inte blivit disclosat från Bebo... Med Facebooks 9-10 ggr fler pageviews enligt
Alexa och en projicerad intäkt på $150mn för Facebook kanske $15mn för 07 inte är den sämsta höftningen..... eller? Bebo har lite annonser i jämförelse men samarbetar även med stora varumärken som Nike mfl.
I så fall skattas dom inte på lika skyhöga multiplar som Facebook ( upp till 100 ggr revenues) - om vi antar att deras värdering är mer än ett skrämselextrapolernande samt ignorerar senaste tidens avmattning i tillväxt. (vaddå brasklappar he he... dags att stänga ner). 20 mn menar
någon här.
I maj 2006 gick förresten Balderton in med 15 miljoner, vilka nu snabbt 9-dubblats
skriver FT.
Undrar ni förresten vad som kommer sen..? Techcrunch skriver idag om nischade sociala nätverk och nämner
ett väldigt bra för familjer :)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar