
Donald Norman, min guru inom kognitiv design skriver i "Things that Makes us Smart" (kurslitteratur på KTH) om hur historier sammanfattar upplevelser och känslodimensioner på ett minnesvärt sätt, gör de värdefulla för att designa och kommunicera identitet, och effektivt länkar och inramar ny kunskap. En bra historia består av en liten kärna där vi själva som lyssnar fyller i resten och liknar det sätt på vilket vi själva strukturerar information.I affärsvärlden upphöjs därför corporate storytelling till strategi med författarkonsulter som åker runt för att beskriva företags historia, raison d'être och grundares barndom på ett sätt som gör det paketerbart.

Jag hade inte käkat modighetspiller den dan så jag kom inte in i själva huset, men genom fönstret kunde jag se en del av den lekfulla inredning med första våningens biljardbord etc som så ofta beskrivs i artiklar. Jag var nöjd över att få se det, men ändå lite besviken. Nu luktar det kanske lite "surt sa räven..." här (förstår att jag kanske inte såg det bästa ) - men det jag insåg när jag genomvåt traskade tillbaks var hur sökmotorjätten verkligen har lyckats att pumpa upp sitt kontor som en bärande ingrediens i SÅ många artiklar och reportage om ingenjörer som åker brandstång och får massage.

Cluetrain Manifesto skrev: "As market once again become conversations, marketers needs to excel at telling compelling stories". På samma sätt som Petter tänker kan DU jobba för att sprida ditt budskap. Kanske har er VD sprungit ett marathon eller bestigit Kilimanjaro - det kan krydda vilken pressrelease som helst och få en tråkig produktlansera att lyfta. Fick du idén till din produkt när du hade fått punka i Paris eller gifter sig tre personer i veckan som har träffats på din dejting-sajt? Shoot! En bra historia behöver iterationer, slipning och återberättande, så börja redan nu. Kamprad snålar, Alliansen badade i ett träbadkar och Lucky Strike innehöll majja-spetsade cigg under Vietnamkriget. Nu är det din tur, gräv där du står, iterera och skarva så kommer din pärla att växa. Vi väntar alla på att bli förförda!
Good to see you back Martin! Och yessiree - visst handlar det om berättelser! Men inte bara berättelserna i sig - utan inte minst vem som berättar dem. Jag gillar verkligen fenomenet corporate storytelling, om inte annat kommer det att generera massor med välbehövliga och passande arbetstillfällen för en ny generation som växt upp med kommunikationsverktyg. modet att uttrycka sig och välfungerande höger hjärnhalvor!
SvaraRaderaHa ha... fick med några mer akademiska referenser iaf :)
SvaraRaderaTack för dina kommentarer!
Steve Jobs måste vara den optimala storytellern, det visar inte minst kvällens intresse.
Historier pratar också med våra känslor och som du vet brukar jag säga "pratar du med människors förnuft, får du insikt hos mottagaren, pratar du med människors känslor, får du handling"
SvaraRaderaDenna handlingen kan vara köp, länka, ringa, dela, ja vad som helst!
Storytelling is the shit!