
"med tanke på att det preliminära utlåtandet från obduktionen tyder på att skärsåren uppstod post mortem, verkar det som att vi har att göra med en mordutredning. Skickar du brevet till Carlsson på SKL för analys / Sonja."

För att nå ut i bruset av nyutgivna deckare och romaner kanske likande grepp är funkis, för att inte säga nödvändiga. Har googlat runt lite och verkar inte som fler har uppmärksammat den här kampanjen även om boken fått en del media. (Recension av Bea på Pocketbloggen - kommentar på Bokhora - samt på Boktokig) Nu är vi storstadsmänniskor rätt luttrade så relativt snabbt insåg man att det var en planterad grej, men WOW! Hela konceptet, handskrivna postitlappar mm var mkt ambitiöst! Det verkar som en av författarna har gått Handels (intervju här) och jobbar med marknadsföring, så där finns eventuellt inspirationen...
En sak dock... En framgångsrik sån här kampanj bygger ju dels på en smart ansats, men även (underskattas ofta) storleken på the "initial feed", hur många frön man planterar som kan spridas. Har ni funnit fler ex? Funderar på exakt vad kampanjens mål kan vara eller hur skalbart det är. Jag som bloggare borde definitivt vara målgruppen, men hur lätt är det att hitta oss? Vi kanske är extra nyfikna... Jag har iaf nu själv berättat om mitt fynd för många personer, skriver den här posten samt ska ikväll gå och lämna tillbaks mappen där jag fann den för att fler ska hitta den. Och, eventuellt köpa boken. :) Update: Jonas tipsar i en kommentar om en annan kampanj för en Läckberg-bok.
- Nikke skriver om en en Youtube-kampanj för ett spelbolag.
- Ikea möblerar tunnelbanan i Paris :)
- Martin Spanar: Streetart i Shortage - Ford Ka och mobilkoder
Gammalt trick :-) Camilla Läckberg körde det för någon bok sedan.. se http://to.ly/1oUJ
SvaraRaderaJa, det är nog tyvärr så att det ibland behövs trick för att nå ut, eftersom det släpps så många böcker hela tiden. Fast man kan tycka att om en bok är bra, så ska det räcka med det. Funderar också på om en sådan marknadsföring kan skada en boks rykte. Hm... vet inte... men jag skulle nog tycka att det var spännande att hitta en sådan sak och jag håller med om att det var ambitiöst av författarna. :)
SvaraRaderaCecilia på Pocketblogg skrev lite om kampanjen då hon fick hem ett utskick.Men jag håller med det har hittills varit gansak så tyst. Läckbergs variant var också rätt kul. Synd att man bor i en byhåla i Norrbotten här lär man ju aldrig stöta på något sådant.
SvaraRadera