

Jag ser fördelarna med funktionen - men är inte odelat positiv. Härom dan läste vi i DN om miljonförlust för Google. Nu är detta inte annat än en bokföringsmässig disposition - kika vilket land du betalar dina Adwords-till. Dock så vill naturligtvis sökmotorföretaget dra in mer kulor - och jag tror att Suggest kommer hjälpa till med just det.
Varför - jo suggest fungerar som ett slags aggregering av dina klick till de vanligaste sökresultaten - detta av två anledningar. För det första: Istället för att slutföra din sökning med fyra ord "tvättmaskin electrolux blinkar problem" kommer du komma av dig ifall du får hyfsat bra resultat direkt. Vidare kommer man av grupptryckskänsla säkert klicka på sökningar som har flest visade resultat. Enligt gravitationslagarna tror jag då större sajter och mer mainstream-grejer får trafik vilket naturligtvis ger mer inkomster till Google i nästa led i form av Adsense-klick som är överrepresenterade där snarare än påmer obskyra sajter. Longtail-ormens huvud snarare än svans med andra ord. Det torde också betyda att vikten av sökmotoroptimering och ranking förstärks.
Intressant tanke. Jag tror att din analys stämmer. Anders@Booli
SvaraRadera