Jag har haft lite bloggpaus pga vintriga aktiviteter men igår kom en nyhet som fick mig ta en paus från skidbacken :)
Släktforskning är näst största hobbyn i USA och hängivna hobbyforskare använde länge olika desktop-program och enklare webbsidor. 2004 startade MyHeritage och var med Ancestry.com de stora namnen tills
Geni.com lanserades våren 2007 som tog spinn i en ny målgrupp samt visade förlagorna hur snyggt och lätt byggandet kunde vara.
Geni värderades snart till $100m. Detta skulle följas av en rad liknande
Web 2.0-tjänster som ville erbjuda lokaliserade varianter vilket negligerats av de andra.
Samtidig

t som vi på släktträdssajten
Kindo slutfilade på vår alfaversion under försommaren 2007 dök en tysk konkurrent upp.
Grundat av serieentreprenörerna Daniel Grözinger och
Sven Schmidt växte de snabbt på marknader med sajter som Verwandt.de, Moikrewni.pl, MeusParentes.com.br, Dynastree.com etc (marknadsledare på 10 marknader). Alla behöver en ärkefiende he he och på ett sätt körde vi på Kindo katt och råtta-lek med tyska konkurrenten samt Geni och tävlade i allt från nya features, Alexa-rankingar och antal registrerade medlemmar fram till dess att Kindo i september 2008
såldes till till MyHeritage. Själv lämnade jag därefter i november företaget efter ha jobbat med deras sökmotor-strategier och webbanalytics i London och Israel.
MyHeritage har ångat vidare, har nu 47 miljoner medlemmar och 540 miljoner profiler och
igår tillkännagav man att man köper tyska konkurrenten
OSN (ägarstrukturen för sajterna ovan). Dealen, vars detaljer inte har kommunicerats medför bland annat:
- Att den israeliska webbtjänstens europeiska täckning blir starkare - OSN:s användare har redan integreras på MyHeritage och nu är man tillsammans marknadsledare både i trafik och sökmotor-serpar på många marknader.
- Introduktion av nya funktioner: OSN har Iphone-app, kartfunktioner, affischutskrifter av träd samt familjevapen-funktion, den senare kommer vara live redan denna vecka.

- Mer värde för befintliga användare: MyHeritage har algoritmer för matchning mellan olika personers släktträd så inflödet av nya europeiskt blod kommer även vara bra för många amerikaner som nu kan få ytterligare hjälp att spåra sitt ursprung, enligt VD Gilad Japhet (t.h) i en TechCrunch-intervju.
Ovanstående tyder alltså på en generell pågående konsilidering i branchen. Ancestry är numera börsintroducerat (kika på deras
SEC-filings) och numera lönsamma MyHeritage som förra året säkrade en större investering från
Index Ventures och
Accel Ventures (
totalt har man raisat $24m) har nu krigskassa att gå heads-up. Skillnaden mellan de båda är att MyHeritage snarare fokuserar på den
levande familjen för att möjliggöra verktyg för kommunikation och sammanhållning med imponerande bildfunktioner. "There is a clear need for families to have a secure and private place online to share memories, stay in touch and preserve their history,” menar
Saul Klein, partner på Index Ventures samt styrelseledamot i MyHeritages.
Dealer som den här handlar nog mycket om sökt dominans på geografiska marknader, samt för att skicka signaler om styrka till konkurrenter och investerare. Har man som mindre konkurrent heller inte positivt kassaflöde och en befintlig affärsmodell blir det då svårt att tävla.
Trägen vinner, eller som Gilad säger i Techcrunch-intervjun: "I thought from the start they wouldn’t have the patience to run this for ten years, maybe they’d be willing to merge their vision with ours. Eventually that theory proved correct.”