Rubriken för presentationen, piratens utrop AARRR, är akronymen för de fem olika steg eller mått som användarna av en sajt kan segmenteras i:

A: Activation - Hur många av dessa får en bra start på din sajt?
R: Retention - Kommer dom tillbaks senare?
R: Referal - Gillar dom den så mkt att dom rekommenderar den till vänner
R: Revenue - Kan du tjäna något på deras besök?

Gratisverktyget Google Analytics ger förresten bra stöd för det här. Genom att lägga upp olika ""goals" på din sajt kan du se vad som händer i varje steg i din "funnel visualization".
Andra sättet att se på det här är hur man ska värdera olika rörelser. Skulle gärna vilja lära mig mer om hur man gör due dilligence inför ett uppköp på valfritt community. Det knepiga måste ju vara att ha tillgång till andras statistik.
Tredje sättet man kan tolka det här på är att för att bygga pyramiden hög måste man, även om man är expert på att behålla sina användare ha en bred bas. Väldigt bred. OK det beror kanske lite på om man har cash flow fokus eller bara vill bygga ett stort user-base-slott men som sagt.. man ska inte låta bli att se exakt VILKA användare det verkligen är som skänker värde till sajten.
Bra post. Gillade bilden. Kändes som en nedkokad marknadsplan för ett internet startup!
SvaraRaderaJa, vad är det som stoppar dig... eller mig :) Rakt av, execution!
SvaraRadera